Strategiska beslut av Audi under utmanande 2016

Stabil kärnverksamhet med ökade leveranser och omsättning. Vinstmarginal på 8,2 procent före extraordinära poster på 1,8 mrd euro för dieselfrågan samt Takata-airbags Två nya suvar till 2019, tre elbilar till 2020, ny generation av viktiga modeller till 2018 Nytt dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH, utvecklar teknik för autonoma bilar Audi planerar att förnya stora delar av sitt produktprogram, lansera flera elbilar och gå in i nya affärsområden under de kommande åren. Grundförutsättningen för de omfattande investeringarna är en solid kärnaffär. Under 2016 ökade Audi-koncernens omsättning till 59,3 miljarder euro med en vinstmarginalen före extraordinära poster på 8,2 procent. Totalt gjordes avsättningar på 1,8 miljarder euro för dieselfrågan med V6 3.0 TDI samt för Takata airbags. Efter dessa extraordinära poster, uppgick rörelseresultatet till 3,1 miljarder euro vilket gav en vinstmarginal på 5,1 procent.

A170050 large

“2016 var ett väldigt utmanande år för vårt företag” konstaterade Rupert Stadler, CEO AUDI AG, vid onsdagens presskonferens. “Men vi fullföljde med stabila resultat från vår kärnverksamhet och har fastslagit en strategisk riktning för framtiden.”

Fram till 2020 planerar märket att lansera tre batteridrivna modeller och därefter elektrifiera ytterligare modeller efter det. Som förberedelse har Audi under de tre gångna åren redan utbildat mer än 6000 anställda för arbetet med högvoltsteknik. Audi är dessutom engagerat i utbyggnaden av infrastruktur för snabbladdning .

Audi, som har det ledande utvecklingsansvaret för självkörande bilar inom Volkswagen-koncernen, ökar nu takten genom ett nybildat dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH i München, för att utveckla system för autonoma bilar i städer. Tekniken kommer att kunna användas för flera märken och är även en viktig byggsten för framtida mobilitetslösningar, som t.ex. robottaxi. Företaget öppnar även för samarbete med starka partners inom bil- och IT-sektorn.

Samtidigt fortsätter Audi att vidareutveckla assistanssystem och självkörande pilotsystem för andra trafiksituationer, som på motorvägar och landsvägar. I nya Audi A8 kommer kunderna för första gången att kunna använda automatiserade funktioner ( nivå 3 enligt SAE) i köer upp till 60 km/h.

Audi kommer även att föryngra modellprogrammet under de kommande åren. Utöver lanseringen av Audi A8, kommer de nya generationerna av volymmodellerna Q5 och A5 samt nya Audi Q2 att lanseras på flera marknader under 2017. 2018 kommer Audi att stärka upp med den andra generationen av Audi A7 och komplettera den framgångsrika SUV-familjen med helt nya Audi Q8 . 2019 planeras för ytterligare en helt ny modell, Audi Q4.

Under 2016 ökade Audi leveranserna med 3,6 procent till ny rekordförsäljning på 1 867 738 bilar (2015: 1 803 246). För ökningen stod framförallt Audi Q7 och Audi A4. Omsättningen för Audi-koncernen ökade med 1,5 procent till 59.317 miljoner euro (2015: 58.420 miljoner euro).

"Med ett resultat på 8,2 procent är vi inom vår målkorridor på 8 till 10 procent, vilket visar på kvaliteten i vår kärnaffär trots utmanade förhållanden och högre investeringar. Resultatet före extraordinära poster uppgick till 4.846 miljoner euro (2015: 5.134)", säger Axel Strotbek, CFO AUDI AG.

De extraordinära posterna på totalt 1,8 miljarder euro gäller dieselfrågan med V6 3.0 TDI i USA samt möjligt defekta Takata-airbags. På den nedre raden visas ett resultat på 3,052 miljoner euro 2016 (2015: 4,836 Mio euro) och en vinstmarginal på 5.1 procent (2015: 8.3 procent).

Under 2017 förväntar sig Audi-koncernen en moderat tillväxt i antalet levererade bilar och omsättning samt en vinstmarginal på mellan 8 till 10 procent.

För mer information, bilder och filmer från presskonferensen.

A170050 large
A170223 medium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.