Strategiska beslut av Audi under utmanande 2016

Stabil kärnverksamhet med ökade leveranser och omsättning. Vinstmarginal på 8,2 procent före extraordinära poster på 1,8 mrd euro för dieselfrågan samt Takata-airbags Två nya suvar till 2019, tre elbilar till 2020, ny generation av viktiga modeller till 2018 Nytt dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH, utvecklar teknik för autonoma bilar Audi planerar att förnya stora delar av sitt produktprogram, lansera flera elbilar och gå in i nya affärsområden under de kommande åren. Grundförutsättningen för de omfattande investeringarna är en solid kärnaffär. Under 2016 ökade Audi-koncernens omsättning till 59,3 miljarder euro med en vinstmarginalen före extraordinära poster på 8,2 procent. Totalt gjordes avsättningar på 1,8 miljarder euro för dieselfrågan med V6 3.0 TDI samt för Takata airbags. Efter dessa extraordinära poster, uppgick rörelseresultatet till 3,1 miljarder euro vilket gav en vinstmarginal på 5,1 procent.

A170050 large

“2016 var ett väldigt utmanande år för vårt företag” konstaterade Rupert Stadler, CEO AUDI AG, vid onsdagens presskonferens. “Men vi fullföljde med stabila resultat från vår kärnverksamhet och har fastslagit en strategisk riktning för framtiden.”

Fram till 2020 planerar märket att lansera tre batteridrivna modeller och därefter elektrifiera ytterligare modeller efter det. Som förberedelse har Audi under de tre gångna åren redan utbildat mer än 6000 anställda för arbetet med högvoltsteknik. Audi är dessutom engagerat i utbyggnaden av infrastruktur för snabbladdning .

Audi, som har det ledande utvecklingsansvaret för självkörande bilar inom Volkswagen-koncernen, ökar nu takten genom ett nybildat dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH i München, för att utveckla system för autonoma bilar i städer. Tekniken kommer att kunna användas för flera märken och är även en viktig byggsten för framtida mobilitetslösningar, som t.ex. robottaxi. Företaget öppnar även för samarbete med starka partners inom bil- och IT-sektorn.

Samtidigt fortsätter Audi att vidareutveckla assistanssystem och självkörande pilotsystem för andra trafiksituationer, som på motorvägar och landsvägar. I nya Audi A8 kommer kunderna för första gången att kunna använda automatiserade funktioner ( nivå 3 enligt SAE) i köer upp till 60 km/h.

Audi kommer även att föryngra modellprogrammet under de kommande åren. Utöver lanseringen av Audi A8, kommer de nya generationerna av volymmodellerna Q5 och A5 samt nya Audi Q2 att lanseras på flera marknader under 2017. 2018 kommer Audi att stärka upp med den andra generationen av Audi A7 och komplettera den framgångsrika SUV-familjen med helt nya Audi Q8 . 2019 planeras för ytterligare en helt ny modell, Audi Q4.

Under 2016 ökade Audi leveranserna med 3,6 procent till ny rekordförsäljning på 1 867 738 bilar (2015: 1 803 246). För ökningen stod framförallt Audi Q7 och Audi A4. Omsättningen för Audi-koncernen ökade med 1,5 procent till 59.317 miljoner euro (2015: 58.420 miljoner euro).

"Med ett resultat på 8,2 procent är vi inom vår målkorridor på 8 till 10 procent, vilket visar på kvaliteten i vår kärnaffär trots utmanade förhållanden och högre investeringar. Resultatet före extraordinära poster uppgick till 4.846 miljoner euro (2015: 5.134)", säger Axel Strotbek, CFO AUDI AG.

De extraordinära posterna på totalt 1,8 miljarder euro gäller dieselfrågan med V6 3.0 TDI i USA samt möjligt defekta Takata-airbags. På den nedre raden visas ett resultat på 3,052 miljoner euro 2016 (2015: 4,836 Mio euro) och en vinstmarginal på 5.1 procent (2015: 8.3 procent).

Under 2017 förväntar sig Audi-koncernen en moderat tillväxt i antalet levererade bilar och omsättning samt en vinstmarginal på mellan 8 till 10 procent.

För mer information, bilder och filmer från presskonferensen.

A170050 large
A170223 medium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.

Säljstart för tjänstebilsfavoriten Audi A62.5.2018 11:33Pressmeddelande

Audi har nu öppnat försäljningen av den åttonde generationen av Audi A6. I den nyutvecklade tjänstebilsfavoriten ryms en rad nyheter med avancerad teknik och elektrifierade motorer. Först ut är två V6-motorer med 48-volts mildhybridteknik, 3.0 TDI på 286 respektive 3.0 TFSI på 340 hk. Utrustningsnivån har höjts och som standard ingår bl.a. en helt ny digital interiör med navigationssystem liksom avancerade assistans- och säkerhetssystem.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.