Strategiska beslut av Audi under utmanande 2016

Stabil kärnverksamhet med ökade leveranser och omsättning. Vinstmarginal på 8,2 procent före extraordinära poster på 1,8 mrd euro för dieselfrågan samt Takata-airbags Två nya suvar till 2019, tre elbilar till 2020, ny generation av viktiga modeller till 2018 Nytt dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH, utvecklar teknik för autonoma bilar Audi planerar att förnya stora delar av sitt produktprogram, lansera flera elbilar och gå in i nya affärsområden under de kommande åren. Grundförutsättningen för de omfattande investeringarna är en solid kärnaffär. Under 2016 ökade Audi-koncernens omsättning till 59,3 miljarder euro med en vinstmarginalen före extraordinära poster på 8,2 procent. Totalt gjordes avsättningar på 1,8 miljarder euro för dieselfrågan med V6 3.0 TDI samt för Takata airbags. Efter dessa extraordinära poster, uppgick rörelseresultatet till 3,1 miljarder euro vilket gav en vinstmarginal på 5,1 procent.

A170050 large

“2016 var ett väldigt utmanande år för vårt företag” konstaterade Rupert Stadler, CEO AUDI AG, vid onsdagens presskonferens. “Men vi fullföljde med stabila resultat från vår kärnverksamhet och har fastslagit en strategisk riktning för framtiden.”

Fram till 2020 planerar märket att lansera tre batteridrivna modeller och därefter elektrifiera ytterligare modeller efter det. Som förberedelse har Audi under de tre gångna åren redan utbildat mer än 6000 anställda för arbetet med högvoltsteknik. Audi är dessutom engagerat i utbyggnaden av infrastruktur för snabbladdning .

Audi, som har det ledande utvecklingsansvaret för självkörande bilar inom Volkswagen-koncernen, ökar nu takten genom ett nybildat dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH i München, för att utveckla system för autonoma bilar i städer. Tekniken kommer att kunna användas för flera märken och är även en viktig byggsten för framtida mobilitetslösningar, som t.ex. robottaxi. Företaget öppnar även för samarbete med starka partners inom bil- och IT-sektorn.

Samtidigt fortsätter Audi att vidareutveckla assistanssystem och självkörande pilotsystem för andra trafiksituationer, som på motorvägar och landsvägar. I nya Audi A8 kommer kunderna för första gången att kunna använda automatiserade funktioner ( nivå 3 enligt SAE) i köer upp till 60 km/h.

Audi kommer även att föryngra modellprogrammet under de kommande åren. Utöver lanseringen av Audi A8, kommer de nya generationerna av volymmodellerna Q5 och A5 samt nya Audi Q2 att lanseras på flera marknader under 2017. 2018 kommer Audi att stärka upp med den andra generationen av Audi A7 och komplettera den framgångsrika SUV-familjen med helt nya Audi Q8 . 2019 planeras för ytterligare en helt ny modell, Audi Q4.

Under 2016 ökade Audi leveranserna med 3,6 procent till ny rekordförsäljning på 1 867 738 bilar (2015: 1 803 246). För ökningen stod framförallt Audi Q7 och Audi A4. Omsättningen för Audi-koncernen ökade med 1,5 procent till 59.317 miljoner euro (2015: 58.420 miljoner euro).

"Med ett resultat på 8,2 procent är vi inom vår målkorridor på 8 till 10 procent, vilket visar på kvaliteten i vår kärnaffär trots utmanade förhållanden och högre investeringar. Resultatet före extraordinära poster uppgick till 4.846 miljoner euro (2015: 5.134)", säger Axel Strotbek, CFO AUDI AG.

De extraordinära posterna på totalt 1,8 miljarder euro gäller dieselfrågan med V6 3.0 TDI i USA samt möjligt defekta Takata-airbags. På den nedre raden visas ett resultat på 3,052 miljoner euro 2016 (2015: 4,836 Mio euro) och en vinstmarginal på 5.1 procent (2015: 8.3 procent).

Under 2017 förväntar sig Audi-koncernen en moderat tillväxt i antalet levererade bilar och omsättning samt en vinstmarginal på mellan 8 till 10 procent.

För mer information, bilder och filmer från presskonferensen.

A170050 large
A170223 medium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under