Playground TV AB

Streamingtjänst från Göteborg utmanar jättarna med ett fokus på flerspråkiga barn.

Playground TV kommer inom kort lansera en streamingtjänst för flerspråkiga barn med ett stort utbud av animationer för barn i åldrarna 2-9.

Grundat för att på ett säkert vis hjälpa barn upptäcka underhållande animationer i deras modersmål var än i världen de befinner sig. Playground TV kommer initialt att ha fler än 10 barnkanaler på Franska, Spanska, Engelska, Indiska, Mandarin och Persiska on demand.

Tjänsten kommer från början vara gratis med noggrant utvalda annonser anpassade för barn. Inom kort kommer man kunna prenumera på tjänsten vilket ger möjligheten att följa dedikerade kanaler eller serier, skapa spellistor och ta bort annonser.

“Att få tillgång till barnkanaler utanför hemlandet kan vara svårt och en utmaning, säger Daniel Nordberg, grundaren av Playground. “Vi vet att språk spelare en viktig roll i ett barns utveckling och för föräldrar med ett annat modersmål än landet de bor i är det en viktigt ingrediens i hur barnen kan återkoppla till deras kulturella arv.”.

Det antal personer som bor utanför deras ursprungsland ökade med 41% mellan 2000 till 2016 till 244 miljoner enligt World Ekonomi Forum och över hälften av dem bor i Europa och Nordamerika. Playground TV har härmed sett att det finns ett tydligt behov att tillgodose relevanta och anpassade barnanimationer för flerspråkiga familjer.

Daniel Nordberg grundade företaget under 2019 och har ett advisory team som består av Rachna Bhasin (New York) fd affärsutvecklingschef på Magic Leap, Damon Berger (Los Angeles) med en bakgrund som digital chef för Mattel, Alex Carloss (Los Angeles) fd chef för YouTube originals samt John Robson (London) co founder Moonbug. Företaget är finansierat av affärsängeln Ulf Ivarsson, Quixel veteranen Daniel Somos, och Fredrik Olofssons Twig Ventures.

Playground kommer att lansera först på iOS, Android och web i England och rullar sedan ut i valda länder inom EU under Q4 följt av en USA lansering tidigt 2021.

Alexander Sem Borrmann
PR & Communication

alexander@playground.tv

Playground TV AB
411 19 Göteborg

Playground TV grundades under 2019 av Daniel Nordberg som ledde streamingtjänst avdelningen på Opera’s Smart TV division, vilket senare spann ut i och blevVewd Software och såldes sedemera till en amerikansk riskkapitalbolaget Mores Frares för $120 miljoner.

Playgrounds mål är ge barn världen över multikulturellt och mångspråkiga barnvideos. Vi tror att barn identifierar sig med deras kulturella arv genom deras modersmål och att vår tjänst hjälper dem genom att engagera, underhålla med passande innehåll. Vi strävar efter att bli flerspråkiga barns första val när de upptäcker en värld av animation.

Läs mer om Playground - www.playground.tv

Följ Playground TV AB