Strejk avvärjd inom städbranschen - nytt kollektivavtal klart mellan Almega, Seko & Fastighets

Anna-Karin Hatt, VD Almega

Medlarna överlämnade under fredagen en hemställan till Almega Tjänsteförbunden, Fastighets och Seko för avtalsområde Serviceentreprenad som alla tre parter valt att tackat ja till. Därmed dras de konfliktåtgärder som facken varslat om inom städbranschen, och som skulle ha trätt i kraft torsdagen den 8 juni, tillbaka.

I och med dagens överenskommelse har Almega återigen kunnat teckna ett nytt kollektivavtal med Seko och Fastighets med ett samlat avtalsvärde om 6,5 % på tre år, vilket är helt i linje med det märke som parterna inom industrin etablerat i årets avtalsrörelse:

- Almega har hittills i årets avtalsrörelse tecknat hela 49 nya kollektivavtal, vilket är fler än någon annan arbetsgivarorganisation tecknat under årets avtalsrörelse. Samtliga avtal har landat med ett avtalsvärde om 6,5 procent på tre år, även på de avtalsområden som rymmer en låglönesatsning. På sex av dessa 49 avtalsområden har facket valt att lägga strejkvarsel mot förbund inom Almega. Tack vare intensiva och konstruktiva avtalsförhandlingar har förbunden inom Almega lyckats teckna nya avtal för samtliga avtalsområden som hittills förhandlats, utan att konflikt brutit ut. I och med detta har vi också lyckats avvärja ett antal hotande strejker, som annars hade drabbat både det svenska näringslivet och allmänheten hårt. Tillsammans med facken har vi återigen visat att vi kan komma överens och utan onödiga strejker. Nu ser vi fram emot tre år av arbetsfred för samtliga berörda avtalsområden, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

I dagens överenskommelse mellan Almega Tjänsteförbunden, Fastighets och Seko ingår att det branschvanetillägg finns i kollektivavtalet för städbranschen inte höjs, utan fryses på 2016 års nivå under hela avtalsperioden. I och med frysningen av branschvanetillägget landar det samlade avtalsvärdet inom märkets 6,5 procent på tre år.

Inför förhandlingarna på städavtalet yrkade facken på omfattande regleringar av den så kallade hyvlingsfrågan, som kraftfullt skulle ha begränsat företagens möjligheter till omställning och flexibilitet. I städbranschen finns ett stort behov av att kunna arbeta flexibilitet och med effektiva omställningsprocesser, eftersom uppdragens omfattning ofta kan ändras med kort varsel. De nu slutförda förhandlingarna innebär att det inte införs några nya regleringar som påverkar företagens möjligheter till omställning eller flexibilitet i det nya kollektivavtalet.

Avtalen om löner och anställningsvillkor för städbranschen gäller under perioden 1 juni 2017 - 31 maj 2020, och omfattar ca 900 företag med totalt närmare 25 000 årsanställda.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Anna-Karin Hatt, VD Almega

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.