Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

- En god vård och omsorg bygger på de anställda som ger den, säger Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare för Vänsterpartiet i Helsingborg. Det har blivit smärtsamt tydligt under Covid-19 att nedprioriteringen av omsorgspersonalens möjligheter till utbildning, vidareutbildning, heltidsarbete och rimliga arbetsvillkor påverkar de äldre – något annat är tyvärr inte möjligt i slutänden. Att privata välfärdsföretag pressar upp sina vinster på anställdas och i förlängningen boendes, patienters och äldres bekostnad är inget nytt, men det måste få ett slut. Det är dags att återta omsorgen i kommunal regi och göra rejäla satsningar för att lyfta de anställdas arbetsmiljö! menar hon.

Konflikten mellan de privata vårdföretagen och Kommunal rör de anställdas arbetsvillkor och berör bland annat vårdbiträden, kockar, undersköterskor, fordonsförare, lokalvårdare och måltidspersonal. Steg ett innebär nyanställnings-, mer- och övertidsblockad på privata vård- och omsorgsföretag i hela landet. I Skåne rör det i dagsläget sex arbetsplatser.

- Det är tydligt att vårdföretagen inte värdesätter de anställdas arbetsmiljö nog för att ens ge dem samma avtal som de som jobbar inom offentlig vård, säger Anders Skans, gruppledare för Vänsterpartiet i Malmö Stad. De privata vårdföretagen anser sig inte ha råd med det, trots att det är de kommunala skattepengarna som betalar för omsorgen. Vi har en stor och viktig uppgift framför oss i att satsa långsiktigt och hållbart på personalen inom vård och omsorg. De utgör en hörnsten i välfärden och bär upp verksamhet som alla är beroende av under livets gång. De anställda ska få alla möjligheter till att utföra sina jobb så bra som möjligt och ha ett gott arbetsliv. Vinstjakt har inget i välfärden att göra! avslutar han.

För mer information och kontakt efter kommun:

Anders Skans, gruppledare för Vänsterpartiet i Malmö Stad

Mikael Persson, gruppledare för Vänsterpartiet i Kristianstad kommun

Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare för Vänsterpartiet i Helsingborgs kommun

Helena Falk, gruppledare för Vänsterpartiet i Lunds kommun

Läs mer om strejken och vilka arbetsplatser som berörs på Kommunals hemsida

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.