Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

- En god vård och omsorg bygger på de anställda som ger den, säger Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare för Vänsterpartiet i Helsingborg. Det har blivit smärtsamt tydligt under Covid-19 att nedprioriteringen av omsorgspersonalens möjligheter till utbildning, vidareutbildning, heltidsarbete och rimliga arbetsvillkor påverkar de äldre – något annat är tyvärr inte möjligt i slutänden. Att privata välfärdsföretag pressar upp sina vinster på anställdas och i förlängningen boendes, patienters och äldres bekostnad är inget nytt, men det måste få ett slut. Det är dags att återta omsorgen i kommunal regi och göra rejäla satsningar för att lyfta de anställdas arbetsmiljö! menar hon.

Konflikten mellan de privata vårdföretagen och Kommunal rör de anställdas arbetsvillkor och berör bland annat vårdbiträden, kockar, undersköterskor, fordonsförare, lokalvårdare och måltidspersonal. Steg ett innebär nyanställnings-, mer- och övertidsblockad på privata vård- och omsorgsföretag i hela landet. I Skåne rör det i dagsläget sex arbetsplatser.

- Det är tydligt att vårdföretagen inte värdesätter de anställdas arbetsmiljö nog för att ens ge dem samma avtal som de som jobbar inom offentlig vård, säger Anders Skans, gruppledare för Vänsterpartiet i Malmö Stad. De privata vårdföretagen anser sig inte ha råd med det, trots att det är de kommunala skattepengarna som betalar för omsorgen. Vi har en stor och viktig uppgift framför oss i att satsa långsiktigt och hållbart på personalen inom vård och omsorg. De utgör en hörnsten i välfärden och bär upp verksamhet som alla är beroende av under livets gång. De anställda ska få alla möjligheter till att utföra sina jobb så bra som möjligt och ha ett gott arbetsliv. Vinstjakt har inget i välfärden att göra! avslutar han.

För mer information och kontakt efter kommun:

Anders Skans, gruppledare för Vänsterpartiet i Malmö Stad

Mikael Persson, gruppledare för Vänsterpartiet i Kristianstad kommun

Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare för Vänsterpartiet i Helsingborgs kommun

Helena Falk, gruppledare för Vänsterpartiet i Lunds kommun

Läs mer om strejken och vilka arbetsplatser som berörs på Kommunals hemsida

V: Viktigt att titta på miljö- och klimatpåverkan vid val av sträckning för höghastighetsbana5.3.2021 13:31:57 CETPressmeddelande

På dagens möte med Regionala Utvecklingsnämnden fattades det beslut om vilka medskick Region Skåne vill göra till Trafikverket gällande ny stambana för höghastighetståg mellan Hässleholm och Lund. Samrådsprocessen sker i flera steg och med berörda kommuner längs med sträckningen. Ännu är inte beslut fattat för var sträckningen ska dras, men Vänsterpartiet menar att det är viktigt att redan nu titta på påverkan på natur- och kulturvärden i de olika alternativen.

V motionerar: Gör alla sjukvårdens resurser tillgängliga vid kris!1.3.2021 13:00:00 CETPressmeddelande

Coronapandemin har varit och är en stor utmaning för sjukvården på många sätt. Alla samhällets instanser har prövats i förmåga att prioritera och samarbete. På många sätt har svaga punkter blivit belysta samtidigt som ett enormt jobb utförts och många gånger fungerat väl. I ett sjukvårdssystem som är uppdelat med vårdval och privata vårdgivare är regleringen av de privata företagens förmåga att hjälpa till och styra om sina resurser en viktig fråga. Hur kan vi alla bäst hjälpas åt för att ta oss igenom pandemin?