Strejk inom telekomsektorn avvärjd – IT&Telekomföretagen och Seko överens om nytt avtal

Medlarna överlämnade under onsdagen en hemställan till IT&Telekomföretagen och Seko, som bägge under onsdagskvällen tackat ja till medlarnas bud om ett nytt kollektivavtal med Seko för telekomsektorn. Därmed dras de konfliktåtgärder som facket varslat om inom telekomsektorn tillbaka.

David Mothander, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Avtalet är på 35 månader med ett sammanlagt avtalsvärde om 6,3 %, vilket är i linje med det märke som parterna inom industrin etablerat. Överenskommelsen innehåller en låglönesatsning samt även en modell för restidsvillkor, vilket ryms inom märket.

- Vi är naturligtvis nöjda med att vi tack vare konstruktiv medling nu har kommit överens med Seko. Vi har därmed tecknat ett nytt treårigt avtal med ett avtalsvärde på 6,3 procent, vilket ligger väl inom märket. Vi har gemensamt, parterna emellan, tagit ansvar för att undvika en konflikt inom telekomsektorn. En strejk som hade kunnat få stora konsekvenser, inte bara för företagen och deras kunder, utan också för samhället i stort, säger David Mothander förbundsdirektör IT&Telekomföretagen.

Avtalen om löner och anställningsvillkor gäller under perioden 1 maj 2017 - 31 mars 2020, och omfattar ca 120 företag med totalt närmare 20 000 anställda.

- I årets avtalsrörelse har facket lagt fem strejkvarsel mot två av förbunden inom Almega. Tack vare intensiva och konstruktiva avtalsförhandlingar, mellan oss parter, har vi lyckats teckna nya kollektivavtal på samtliga fem varslade avtalsområden. Därigenom har vi lyckats avvärja alla strejkvarsel, som annars hade drabbat både det svenska näringslivet och allmänheten hårt. Samtliga tecknade avtal har landat inom märkets 6,5 procent på tre år. Trots det ibland höga tonläget, har Almega tillsammans med facken visat att vi kan komma överens utan onödiga och mycket kostsammare konflikter. Det har vi nu visat i årets avtalsrörelse, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

David Mothander, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.