Strejk inom telekomsektorn avvärjd – IT&Telekomföretagen och Seko överens om nytt avtal

Medlarna överlämnade under onsdagen en hemställan till IT&Telekomföretagen och Seko, som bägge under onsdagskvällen tackat ja till medlarnas bud om ett nytt kollektivavtal med Seko för telekomsektorn. Därmed dras de konfliktåtgärder som facket varslat om inom telekomsektorn tillbaka.

David Mothander, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Avtalet är på 35 månader med ett sammanlagt avtalsvärde om 6,3 %, vilket är i linje med det märke som parterna inom industrin etablerat. Överenskommelsen innehåller en låglönesatsning samt även en modell för restidsvillkor, vilket ryms inom märket.

- Vi är naturligtvis nöjda med att vi tack vare konstruktiv medling nu har kommit överens med Seko. Vi har därmed tecknat ett nytt treårigt avtal med ett avtalsvärde på 6,3 procent, vilket ligger väl inom märket. Vi har gemensamt, parterna emellan, tagit ansvar för att undvika en konflikt inom telekomsektorn. En strejk som hade kunnat få stora konsekvenser, inte bara för företagen och deras kunder, utan också för samhället i stort, säger David Mothander förbundsdirektör IT&Telekomföretagen.

Avtalen om löner och anställningsvillkor gäller under perioden 1 maj 2017 - 31 mars 2020, och omfattar ca 120 företag med totalt närmare 20 000 anställda.

- I årets avtalsrörelse har facket lagt fem strejkvarsel mot två av förbunden inom Almega. Tack vare intensiva och konstruktiva avtalsförhandlingar, mellan oss parter, har vi lyckats teckna nya kollektivavtal på samtliga fem varslade avtalsområden. Därigenom har vi lyckats avvärja alla strejkvarsel, som annars hade drabbat både det svenska näringslivet och allmänheten hårt. Samtliga tecknade avtal har landat inom märkets 6,5 procent på tre år. Trots det ibland höga tonläget, har Almega tillsammans med facken visat att vi kan komma överens utan onödiga och mycket kostsammare konflikter. Det har vi nu visat i årets avtalsrörelse, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

David Mothander, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.