Strejkhotet avvärjt - nya avtal klara för anställda inom handeln

Efter hårda och utdragna förhandlingar har parterna inom handeln enats om nya löneavtal som följer industrins märke. Att parterna kommit överens innebär att hotet om strejk är avblåst.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

– Det är en stor lättnad att hotet om en strejk är avvärjt. I tider med snabbt ökande smittspridning och utökade restriktioner som slår mot hela samhället hade det varit djupt oansvarigt att kasta ut handeln i en strejk. Det hade inneburit tomma butikshyllor och ökad trängsel, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Det nya avtalet följer industrins märke och ligger på 5,4 procent över 29 månader. Svensk Handel har hela tiden accepterat Handelsanställdas förbunds krav på en låglönesatsning men krävt att den totala kostnadsramen ska hållas inom märket.

– Det är viktigt att handelns parter har träffat ett avtal som följer industrins märke. Läget är historiskt tufft och handelns företag kan inte betala mer än övriga branscher. Samtidigt tvingas vi konstatera att nivån på löneökningstakten blir smärtsamt hög för många krisdrabbade företag, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

I det nya avtalet höjs ingångslönerna med 90 procent av löneökningstakten.

– Coronakrisen har inneburit att ungdomsarbetslösheten ökat till rekordnivåer. Genom att hålla igen på höjningen av ingångslönerna sänker vi tröskeln in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson.

Det nya avtalet gäller för anställda i butiker, på lager och e-handelsföretag. Avtalet löper från den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023.

Livesänd pressträff

Svensk Handels vd Karin Johansson och förhandlingschef Ola Axelsson kommenterar det nya avtalet på en pressträff kl 17.15.

Pressträffen livesänds och kan följas här.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Ola Axelsson är förhandlingschef på Svensk Handel.