Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Strenius efter VM-bronsen i tyngdlyftning: ”Häftigt att få visa vägen”

Patricia Strenius har sedan tidigare EM-guld och en fjärdeplats på OS. I Tajskent i Uzbekistan kom på måndagen nya tyngdlyftningsframgångar med dubbla VM-brons i 71 kg-klassen. Det var de första svenska VM-medaljerna på 43 år. Så här säger Patricia efter framgångarna.

Patricia Strenius tog dubbla VM-brons i tyngdlyftning på måndagen. Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez

104 kg i ryck och 127 kg i stöt räckte till ett framgångsrikt VM-brons i ryck och sedan också VM-brons sammanlagt med resultatet 231 kg. Det är Sveriges första VM-medaljer i tyngdlyftning sedan Leif Nilssons framgångar i amerikanska Gettysburg 1978. Den gången blev det guld i ryck och brons sammanlagt.

- Jag är jätteglad. Det är svårt att fatta att det blev medaljer. Det känns superkul och häftigt att få visa vägen i svensk tyngdlyftning, säger Patricia Strenius.

Patricia Strenius har gjort sig känd som mycket stark i stötmomentet men att hon ibland har det tuffare att hänga med de bästa i ryck. På VM den här gången var det i princip tvärtom. Hon klarade alla sina ryck 98, 101 och 104 kg. De två sistnämnda var nordiska och svenska rekord i viktklassen 71 kg. Rycket på 104 kg räckte till brons, samma resultat som krävdes för silver- och guldplats.

- Det var verkligen omvänt mot hur det brukar vara för mig. Vi visste att det fanns en möjlighet på förhand att göra en bra tävling och jag fick en superbra start. Jag kände på uppvärmningen att rycken var bra idag. Det känns bara när man börjar lyfta att allt stämmer och tekniken sitter. Det handlar om att hitta tillbaka till en känsla. Jag försökte ta med mig den känslan in i tävlingen och jag lyckades. Det var superkul att det gick så bra, säger Patricia Strenius och fortsätter:

- Det är inte i ryck jag brukar vara bäst så det var fantastiskt kul. Jag trivs i den här viktklassen, jag får ut mycket. Är det något jag jobbat på i den här perioden så är det att ta bort all press och tänka på hur det ska gå och bara gå ut och lyfta. Bara gå på rutin och känsla, så det var superkul att det gick så bra.

I stötmomentet inledde hon med att klara 127 kg. Sedan blev det två missar på 130 kg och en femteplats i stöt.

- Det var tuffare i stöt. Jag fattade att 130 var väldigt viktig, jag kom upp i vändningen men kände mig seg. Jag var inte beredd på det men jag var lite trött. Det var en tajt tävling med lång paus så det blev många lyft på uppvärmningen och kanske kostade det energi i stöten. Men det var en tävling som jag aldrig upplevt. Väldigt kul att det var så jämnt och dessutom bra stämning också.

Patricia Strenius har efter OS-framgången inte satsat lika hårt som förut, ändå kniper hon VM-medaljer. Framför allt räckte alltså 231 kg till VM-brons sammanlagt.

- Efter OS har jag försökt släppa pressen på att prestera och träna mycket. Jag har mer tränat för att det är kul och för att jag mår bra av det. Senaste veckorna har det såklart varit mer fokus på VM men totalt har det varit en annan approach, säger hon och fortsätter:

- Det är alltid kul när det går bra men jag har inte bestämt mig om framtiden riktigt. Jag ska göra EM i vår, och sedan får vi se. Jag tar en sak i taget men det här var självklart jätteroligt.

Resultat:

Bilder

Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez

Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Tyngdlyftning är en anrik idrott med över 100 års häftig historik. Svenska Tyngdlyftningsförbundet arbetar med att utveckla, administrera och representera svensk tyngdlyftning med drygt 100 föreningar och 12 000 medlemmar. Vi vill att idrotten är inkluderande och bedrivs så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt som psykiskt och socialt.

Följ Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Tyngdlyftningsförbundet