Stressade svenskar vill ha fler kollegor

Fler anställda, bättre chefer och minskad arbetsbörda – så lyder de anställdas recept för minskad stress på arbetsplatsen. Detta enligt Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life, som visar att mer än var fjärde svensk ofta är stressad på jobbet.

Kollegor är det bästa receptet mot stress på jobbet, menar svenskarna.

– Som arbetsgivare är det viktigt att vara lyhörd och se till att kollegorna inte stressar för mycket på jobbet. Det handlar inte enbart om att vara en god chef – företag som har nöjda medarbetare är dessutom mer lönsamma, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Mer än var fjärde svensk, 27 procent, uppger att de ofta eller alltid känner sig stressade på jobbet. Den nya Work Life-undersökningen visar också att 27 procent ser fler kollegor som den bästa medicinen mot stress på arbetsplatsen. Näst vanligast, med 17 procent, är att man vill ha bättre chefer eller en minskad arbetsbörda. Däremot tror knappt en av tio, 9 procent, att de skulle bli mindre stressade av kortare arbetstid.

– Det är inte alltid möjligt att anställa fler, men vid tillfälliga arbetstoppar kan företag överväga att hyra in personal. Det finns också andra sätt att minska stressen på arbetsplatsen, till exempel att öka möjligheterna till flexibel arbetstid, säger Monica Längbo.

Några tips: Så gör du för att stressa mindre på jobbet

1. Be om hjälp
Din chef har ett ansvar för att du ska ha en realistisk arbetsbörda. Berätta om din situation och be din chef om hjälp att prioritera vad du ska fokusera på, både på kort och lång sikt.

2. Ta paus
Jobba inte på lunchrasten och ta åtminstone fem minuters rast för varje arbetstimme. En kortare paus gör att du blir mer effektiv när du väl jobbar.

3. Var rädd om din fritid
Undvik att svara i telefon eller på mejl utanför arbetstid. Schemalägg tid för träning eller avkoppling om du ofta jobbar långa dagar.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

Kollegor är det bästa receptet mot stress på jobbet, menar svenskarna.
Mer än var fjärde svensk känner sig ofta stressad på jobbet.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.