Strøm Gundersen bygger Portalen i Drammen

Strøm Gundersen, ett dotterbolag till AF Grupppen, har fått i uppdrag att uppföra kontorsbyggnaden Portalen på Union i Drammen i Norge. Uppdragsgivare är Union Eiendomsutvikling.

Portalen på Union i Drammen i Norge. Ill. Lund+Slaatto Arkitekter

Kontraktet omfattar bygget av 7 700 m2 fördelat på 7 våningar. Kontraktet utförs som en totalentreprenad i samverkan och har ett värde av 208 miljoner NOK exkl. moms.

Byggnadsarbetet startar i augusti 2019 och ska överlämnas till byggherren i maj 2021.

VD, Strøm Gundersen AS: Arne Riise, tel. +47 975 31 249

Koncerndirektör Bygg, AF Gruppen ASA: Amund Tøftum, tel. +47 920 26 712

Portalen på Union i Drammen i Norge. Ill. Lund+Slaatto Arkitekter

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Energi & Miljö, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.