Strömmer svarar på kritiken om public service i söndagens Studio Axess

PJ Anders Linder leder ett samtal mellan Thomas Gür och Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer om den nya public service-skatten. På Axess TV och Play söndag kl. 22.00.

Efter riksdagens beslut om den nya public service-skatten har opinionsbildaren Thomas Gür riktat skarp kritik mot Moderaterna för att ha accepterat regeringspolitiken utan att lägga fram något eget alternativ. Gunnar Strömmer har tagit upp den kastade handsken och de båda möts i ett samtal om finansiering, inriktning och utvärdering av public service-verksamheten.

Enligt Strömmer var det rätt att gå över till skattefinansiering men olyckligt att det skedde utan en rejäl debatt om uppdraget. Nu ska Moderaterna gå vidare och utveckla sin politik.

Till historiens försvar!10.12.2019 06:45:00 CETPressmeddelande

Julnumret av Axess blåser till strid mot den ogina behandlingen av historisk kunskap. Skolverket fick retirera om antiken, men det betyder inte att allt är gott och väl. Skolans historieämne har löjligt få timmar. Historiska erfarenheter ses som dammiga och förlegade. Det duger inte för ett kulturland. Dessutom Emil Uddhammar om kraven på lydnad i klimatdebatten och Richard Swartz om Milan Kundera. Plus 32 extra sidor om höstens svenska facklitteratur.

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!