Struntar svenska snabbmatskedjor i kycklingars välfärd?

En granskning av snabbmatskedjor i Sverige visar att endast en öppet visar ambitioner och löften vad gäller de kycklingar som deras kunder serveras.

Max serverar endast svensk kyckling, och har dessutom en Djurvälfärdspolicy för kyckling publikt tillgänglig för allmänheten. Sibylla skriver på sin hemsida att all kyckling som serveras i deras restauranger är certifierade enligt Svensk Fågels Gula Pippin. Frasses skriver om norrländska varor, men har ingen information om att kycklingen är svensk eller att man ställer djurskyddskrav i övrigt. McDonalds skriver att kycklingarnas ursprung är svenskt, holländskt eller tyskt och uppfyller deras ställda krav medan varken Subway eller Burger King nämner kycklingar alls.

Med en ökad global efterfrågan på billigt kött finns det många uppfödare som sätter vinst före djurens välbefinnande. De globala snabbmatsrestaurangerna granskades tidigare i år och resultaten visar att välfärdsstandarden hos många företag är låg. Det innebär att konsumenter ovetandes kan köpa kött från kycklingar som utsatts för stort lidande.

Rapporten rankar hur väl snabbmatsrestaurangerna lever upp till sina löften, deras ambitioner och hur transparenta de är när det gäller kycklingarnas välfärd. Just transparensen är något som svenska konsumenter tycker är viktigt – i en nyligen genomförd opinionsundersökning anger 9 av 10 att de tycker att återförsäljare ska vara transparenta gentemot kunder om hur djuren har haft det.

- Miljarder fåglar får aldrig chansen att se dagsljus, växa i en hälsosam takt, eller ens bete sig naturligt. Istället är deras liv alldeles för ofta fullt av smärta, rädsla och stress. De granskade företagen har möjligheten och makten att sätta stopp för lidandet. Även om vissa av företagen tagit viktiga steg framåt för att förbättra välfärden för kycklingar är deras åtaganden inte alltid världsomspännande, utan gäller bara specifika marknader, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige och fortsätter:

- Företagen får med rätta positiva rubriker för sina köttfria burgare och nuggets, men detta borde inte maskera det lidande som varje dag sker på kycklinguppfödningar runt om i världen. Konsumenterna bryr sig allt mer om djurvälfärd, och vi kommer att fortsätta föra deras talan.

World Animal Protection uppmanar snabbmatsrestaurangerna att se till att alla kycklingar som serveras på deras restauranger garanteras ett bra liv. De kan använda sin makt till att förbättra liv för miljontals kycklingar.

Även konsumenter har makt att göra djurvänliga val, därför lanserar World Animal Protection Sverige en kycklingguide för färsk kyckling.