Studentbostäder - första halvåret 2020

Under första halvåret i år förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 489 studentbostäder. Av dessa har 159 förmedlats till personer som varit registrerade kortare tid än ett år hos Bostadsförmedlingen. Den kortaste kötiden var 10 dagar.

Bedömningen för året är att över tre tusen studentbostäder kommer att förmedlas via oss. Bland annat är flera hundra nybyggda studentbostäder på väg in.

Många studenter har svårt att hitta ett boende, därför är det särskilt kul att Bostadsförmedlingen verkar vara på väg att förmedla fler studentlägenheter än väntat. Den senaste prognosen säger att vi kommer kunna förmedla 600 stycken fler studentbostäder än det redan högt uppsatta årsmålet på 2700 stycken, säger Dennis Wedin (M), borgarråd och ordförande i Bostadsförmedlingen.

Hos Bostadsförmedlingen kan man registrera sig när man fyller 18 år och därmed börja samla kötid till en studentbostad. Detta oavsett om man är inskriven på en högskola eller inte.

Den som får en studentlägenhet genom Bostadsförmedlingen behåller sin insamlade kötid eftersom studentbostaden är ett tidsbegränsat boende. Man samlar alltså mer kötid samtidigt som man studerar. Det ger bättre chanser att få en vanlig lägenhet när studierna är klara.