Studenter bidrar till smartare pakettransporter

Det skickas över en miljon paket varje dag, med stora klimateffekter som följd. Studenter får nu möjlighet att bidra till smartare och färre transporter genom att använda en ny nationell infrastruktur, iBoxen. Det är Sveriges största studentbostadsföretag Stockholms studentbostäder som infört iBoxen vid sina fastigheter.

– Vi hoppas att detta kommer förenkla vardagen för våra studenter, vi har idag ett brett utbud av service och tjänsteerbjudande till våra kunder som vi hela tiden utvecklar, säger Mathias Lantz, förvaltningschef på Stockholms studentbostäder.

Genom att samtliga paket till samma område körs ut till en plats vid ett tillfälle bidrar det till färre och smartare transporter.

Framöver kommer den som beställer ett paket kunna hämta och returnera paketet från iBoxen - oavsett vilken sajt paketet beställts ifrån och vilken transportör som levererar det.

Paketen levereras till lediga fack i skåpen och den som beställt paketet får ett sms och kan sedan öppna skåpsluckan via iBoxens app.

Stockholms studentbostäder kommer även att kunna nyttja iBoxen vid tillfällen då något behöver levereras till en hyresgäst.

Fakta iBoxen hos Stockholms studentbostäder:

• iBoxen finns uppsatt i sju olika fastigheter i ett första skede
  • Varje iBoxen har 16 boxar i olika storlekar
  • Stockholms studentbostäder är första bostadsföretag att använda iBoxen för egna leveranser till hyresgäster

Stockholms studentbostäder har funnits i över 60 år och är störst på studentbostäder i Sverige med över 8000 bostäder i sitt bestånd. Företaget förvaltar, förmedlar och bygger studentbostäder.

SSSB erbjuder allt ifrån korridorsrum till ettor och familjelägenheter över hela Stockholm.

Företaget drivs i stiftelseform av vår ägare och grundare Stockholms studenters centralorganisation.

Fler campusnära studentbostäder ökar Stockholms attraktionskraft som studentstad16.7.2021 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

I dag får alla som sökt plats på universitet och högskolor i Stockholm i höst besked om de har kommit in. Alltför ofta grumlas glädjen i att bli antagen till sin drömutbildning i oro och ångest över att hitta ett boende i bostadsbristens Stockholm. Nu hoppas vi på gemensamma insatser från privata aktörer, Stockholms kommuner och region Stockholm för att vända trenden och förhindra att Stockholm halkar efter som studentstad. Fram till 2030 kommer det att behövas minst 6 000 nya studentbostäder för att tillgodose studenternas boendebehov och skapa fortsatt efterfrågan.

Stockholms studentbostäder korad till Årets klättrare för andra året i rad7.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäder, SSSB, har korats till vinnare för andra året i rad i kategorin ”Årets klättrare” i den årliga kundundersökningen Nöjd Studbo. Stiftelsen tilldelas priset för ett lyft av NKI, Nöjd Kund Index, med 2 procent till 75. Det är ett högt resultat som indikerar att hyresgästerna överlag är mycket nöjda med sin hyresvärd. Priset delades ut den 6 maj under Studentbostadsföretagens Nöjd Studbo-dag.