Studenter drömmer om att bli ingenjörer och entreprenörer

Ingenjör, entreprenör och projektledare – så ser studenternas jobbdrömmar ut. Bland de största hindren för att få sitt drömjobb anger studenterna brist på kontakter, brist på tillräcklig motivation och rädsla för att misslyckas, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Många arbetsgivare efterfrågar medarbetare som vill hitta nya lösningar, driva på och ta ansvar. Att så många unga vill bli ingenjörer, entreprenörer och projektledare är positivt för framtiden – de är framtidens arbetskraft som ska vara med och bidra till företagens utveckling, säger Per Johansson, vd på Experis.

Ingenjör är det yrke som kommer högst på studenternas lista över drömjobben. På andra plats ligger entreprenör och på tredje plats projektledare. Såväl ingenjör som entreprenör rankas i högre grad som drömjobb bland studenter än bland befolkningen i stort. Även läkare finns med på studenternas drömjobb-lista, men saknas däremot på topplistan över svenskarnas drömjobb.

Om studenterna inte skulle få sitt drömjobb tror fyra av tio, 40 procent, att den främsta förklaringen är att de saknar rätt kontakter. Andra hinder skulle kunna vara att de inte är tillräckligt motiverade, 24 procent, att rädslan för att misslyckas är för stor, 23 procent, eller att de saknar de ekonomiska förutsättningarna, 23 procent.

– För en hållbar arbetsmarknad är det viktigt att se till att unga snabbt kommer ut i arbete efter avslutad utbildning. Därför har vi bland annat startat Experis Young, där vi hjälper studenter att få sitt första jobb som konsulter på företag som vill säkra sin framtida kompetensförsörjning, säger Per Johansson.

Topplista: Studenternas drömjobb 2017

1. Ingenjör
  2. Entreprenör
  3. Projektledare
  4. Läkare
  5. Ekonom

4 793 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel, varav 440 studenter. Panelen utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Bilagor, nedan:
- Faktaruta: Om Experis Young

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
www.manpowergroup.se/pressrum

Om Experis Young
• Experis Young vänder sig till nyutexaminerade ingenjörer samt till unga med examen inom IT eller ekonomi.
• Inom Experis Young anställs nyutexaminerade med ingen eller liten arbetslivserfarenhet som konsulter hos Experis.
• De unga konsulterna matchas mot Young uppdrag på attraktiva kundföretag och coachas på plats av Experis konsultchef.
• Förutom coaching på plats och ett utvecklande arbete ingår följande förmåner:
o Karriärsamtal
o Förmånliga försäkrings- och pensionslösningar
o Friskvårdsbidrag
o Fri tillgång till 4500 interaktiva utbildningar
o After Work och andra social events
• Hela 80 procent av de som deltagit i Experis Young har fått en anställning hos företaget där de var konsulter.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer har svarat på frågorna.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.