Studenter formger kuddfodral inspirerade av Skansen och handens kunskap

För andra året i rad har Skansenbutiken ett samarbete med Handarbetets Vänner skola och Klässbols Linneväveri. Tillsammans med framtidens textilformgivare har man åter utforskat nya synergier mellan hantverksarv och samtid. Den 22 april lanseras fyra kuddfodral i linne – inspirerade av Skansen, designade av textilstuderande vid HV skola och vävda av Klässbols.

HV skola x Klässbols x Skansen. Foto: Beate Berntsen / Skansen.

Formgivarna till kuddfodralen går sista året på Högre textil hantverksutbildning på Handarbetets Vänners skola. Eleverna har i två grupper arbetat med skisser i olika tekniker och utforskat färger och uttryck i vävstol. Klässbols Linneväveri har vävt upp tyget och kuddfodralen har sedan sytts av eleverna.

Resultatet är fyra nya mönsterbilder, inspirerade av Skansens historiska miljöer. Kuddfodralet Solliden i ljust rosa och gröna färgskalor är inspirerad av nationalscenen Sollidenscenen, där bland annat Allsång på Skansen tar plats varje sommar. Sollidenscenen, som den ser ut idag, byggdes 1938 och dess snäckform fungerade som en förstärkare långt innan det gick att förstärka ljud med högtalare.

”Vi har inspirerats av Sollidenscenens vackra form och velat hylla dess gedigna hantverk genom det textila hantverket”, förklarar studenterna bakom designen Mariella Abrahamsson, Elin Claesson, Ellen Engsmo Österlund och Emelie Melin.

Kuddfodralen Delsbo och Stadskvarteret är en hyllning till handens kunskap och linet, en av Sveriges äldsta kulturväxter. Bakom designen står Ellen Arolin, Mindy Dahlberg, Maja Möller, Carmen Rico-Blomstrand. Inspiration till motiven har de hämtat från Skansens Stadskvarter och Delsbogården, den praktfulla 1800-talsgården från Hälsingland – landskapet som en gång var centrum för svensk linodling.

"Vi tycker att det har varit lärorikt och intressant att ta del av processen från skiss till färdig produkt. Det har varit givande att få åka till Klässbols väveri och få se våra vävar växa fram i deras vävmaskiner och så kul att få vara med och se dem säljas i butik”, säger studenterna vid HV skola.

Klässbols Linneväveri, Handarbetets Vänner och Skansen har alla tre starka kopplingar till svenskt hantverksarv. Genom företagens olika verksamheter förs textil historia och hantverkskunskap vidare.

– Det är alltid lika inspirerande att arbeta med nästa generations textilformgivare. Tillsammans med de duktiga vävarna på Klässbols får vi möjlighet att introducera eleverna till designprocessen, från skiss till färdig produkt. Att sedan se hur de inspireras av Skansen, det textila materialet och dess uttryck och genom det för hantverkskunskapen vidare har varit väldigt fint, säger Anna Bodén, enhetschef Skansens butiker och marknader.

Kollektionen HV x Klässbol x Skansen lanseras den 22 april 2022 i en egränsad upplaga och säljs exklusivt i Skansenbutiken och på skansenbutiken.se

Produktspecifikationer
Material: hellinne
Mått: 50x50 centimeter
Pris: 899 kronor

FLER PRESSBILDER
skansenbutiken.mediaflowportal.com

PRESSKONTAKT

Anna Bodén
Ehetschef butiker och marknader, Skansen
anna.boden@skansen.se

Elisabeth Isaksson
Utbildningsansvarig Högre Textil Hantverksutbildning, HV Skola
elisabeth.isaksson@hv-textil.se

OM FÖRETAGEN

Handarbetets Vänner och HV Skola
Handarbetets Vänner (HV) är ett aktivt och utåtriktat centrum för utbildning, utveckling, tillverkning och experiment av avancerade textilier och design. Sedan starten 1874 har HV varit ett viktigt centrum inom svenskt textilt hantverk och bedriver textilutbildningar, textilgalleri och en ateljé som tillverkar högklassiga textilier och kontinuerligt gör konstnärssamarbeten för offentlig konst.

Klässbols Linneväveri
Den lilla orten Klässbol, söder om Arvika i Värmland, är starkt sammankopplad med det anrika linneväveriet med samma namn. I 100 år och fyra generationer har Klässbols Linneväveri skapat linneprodukter som älskas världen över. Företagets vävmönster är en kulturskatt som gått i arv och som förvaltas med största respekt. Med känsla av tradition, och tron på naturmaterialet lin, för man tillsammans familjeföretaget vidare in i framtiden.

Skansenbutiken
Skansenbutiken grundades under tidigt 1970-tal och är en del av världens första friluftsmuseum, Stiftelsen Skansen. Som museibutik är man en plattform för såväl svensk formhistoria som samtida design. I butiken på Djurgården erbjuds ett urval av handplockat svenskt hantverk liksom den egna kollektionen, som tillverkats med inspiration från Skansens samlingar. När du handlar i Skansenbutiken stödjer du Stiftelsen Skansens verksamhet.

HV skola x Klässbols x Skansen. Foto: Beate Berntsen / Skansen.

Skansens kunskapshus om Östersjön, Baltic Sea Science Center, fyller tre år – fortsätter göra kunskap om havet tillgänglig för fler11.4.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 11 april, är det tre år sedan Stiftelsen Skansens kunskapshus om Östersjön, Baltic Sea Science Center, invigdes. Sedan öppning 2019 har Östersjöhuset blivit en plats där Skansens besökare kan öka sin kännedom om vårt närmaste hav, förstå dess utmaningar och ta reda på vad vi tillsammans kan göra för att vända utvecklingen i en positiv riktning.

Baltic Sea Science Center lanserar läroplattform för forskning tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet7.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Stiftelsen Skansen och Baltic Sea Science Center (BSSC) lanserar ett treårigt projekt där gymnasieelever och lärare får möjlighet att delta i forskning, lära sig kommunicera vetenskap och engagera sig om Östersjön i ett förändrat klimat. På den digitala läroplattformen kan forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) förmedla sin kunskap vidare till Sveriges skolelever.