Studenter lånar prylar med hjälp av app

Nu kan studenter som bor hos Stockholms studentbostäder på Lappkärrsberget och Kungshamra låna prylar av varandra, och därigenom leva mer hållbart. Det hela möjliggörs genom ett samarbete med appen Swinga. Med appen kan man låna verktyg, fritidsprylar och annat av varandra.

– Vi vet att våra hyresgäster vill leva hållbart och därför känns det utmärkt att kunna erbjuda våra studenter möjligheten att låna prylar av varandra. Upplägget med Swinga är snällt både mot studenternas plånbok och mot planeten, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Swinga kommer i ett första skede att finnas tillgänglig i Stockholms studentbostäders största områden på Lappkärrsberget vid Stockholms universitet och vid Kungshamra i Solna. En stor bredd av prylar är möjliga att låna ut via Swinga, exempelvis slipmaskiner, skridskor och tv-spel – saker som inte används så ofta eller bara i perioder.

Bort från ”köp-och-släng”
Forskning visar att vi köper mer och mer, men använder prylarna allt kortare tid. En borrmaskin används till exempel bara tolv minuter i genomsnitt under sin livstid, en majoritet av oss använder inte ens hälften av kläderna vi har, och mycket av maten hamnar i soptunnan. Vi har gått från ”slit-och-släng” till det ”köp-och-släng” men samtidigt vill många leva mer resurssmart.

– Jag tycker det här är ett bra sätt att kombinera ekologisk hållbarhet och samtidigt öka gemenskapen i våra områden. Att knacka på hos en granne och låna något är ett trevligt och lättsamt sätt att träffas på, säger Marlene Lundkvist, kund- och marknadschef på Stockholms studentbostäder.

Appen generar ett kvitto och ett automatiskt avtal mellan den som äger prylen och den som lånar ut vilket skapar en trygghet för båda parter.