Studenterna har fått säga sitt om de nya studentbostäderna i Björkhagen

Under måndagen var det projektinvigning för de 166 nya studentbostäderna som byggs i Björkhagen utanför Stockholm. Inför bygget genomförde Stockholms studentbostäder tillsammans med branschorganisationen Studentbostadsföretagen och arkitektbyrån White en stor undersökning kring hur studenter vill bo, och en del av studenternas svar ligger som grund till hur bostäderna kommer att byggas.

Över 2000 studenter fick svara på frågor kring hur de ser på sitt nuvarande boende och hur de vill bo i framtiden. Resultaten gav många svar, både kring hur studenter tänker kring kollektivt boende och också kring hur studenter önskar att ettor och tvåor utformas. En slutsats som gick att dra från undersökningen var att studenterna efterfrågar sociala ytor där de kan träffas och nätverka men samtidigt också har ytor som är mer privata.

Vi är ”av, för och med studenter” och det innebär att vi lägger stor vikt vid att få förståelse för hur studenter tänker kring sitt boende, både nu men också framöver, för att alltid ligga i framkant. Här i Björkhagen bygger vi extra breda loftgångar där man kan ses spontant i sin vardag och längre in i bostäderna finns ytor som är mer avskilda där studenterna också kan ha ett eget privat liv, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

De 166 bostäderna kommer att stå klara våren 2022 och Peab har fått förtroendet för bygget som består av ett punkthus och två lamellhus.

– Det är en intressant undersökning som gjorts och som ger bra underlag för planering och byggnation. Det är viktigt att anpassa efter studenternas önskemål och det känns förstås spännande att få vara med och skapa framtidens trygga och funktionella bostäder, säger Lars Enroth, regionchef på Peab.