Studentlitteratur ansluter till Skolsynk

Samarbetet kring Skolsynk för Google växer. Nu ansluter Studentlitteratur till initiativet för att ge lärare och elever enklare tillgång till ett ännu större utbud av digitala läromedel.

Regeringen har beslutat om en nationell strategi för skolans digitalisering som ska uppnås 2022. Ett område strategin nämner är åtgärder för att förenkla inloggningar. Därför har ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin tagit initiativ till Skolsynk för Google, som automatiserar inloggning och kontoskapande så att lärare och elever helt sömlöst får tillgång till sina digitala läromedel. Nu ansluter Studentlitteratur till samarbetet.

– Det ska vara enkelt att komma åt och använda sina digitala läromedel. Med Skolsynk för Google ökar vi tillgängligheten av digitala läromedel och ger läraren mer tid till att fokusera på själva undervisningen och elevernas kunskapsutveckling, säger Ronny Pettersson, Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning.

Underlättar för många lärare och elever
Skolsynk för Google kan beskrivas som en synkroniseringsmotor för att överföra kontoinformation från huvudmäns Google-installation till deras olika tjänsteleverantörer. Mer än hälften av Sveriges kommuner och skolor använder Googles G Suite for Education. Därför kommer lösningen snabbt att underlätta för väldigt många lärare och elever.

Initiativ utan vinstsyfte
Skolhuvudmän får tillgång Skolsynk för Google utan kostnad. Initiativet sker helt utan vinstsyfte och bekostas fullt ut av de medverkande tjänsteleverantörerna.

– Vi hoppas att vi med detta initiativ kan förenkla lärarens vardag och samtidigt bidra till skolans utveckling. Vi välkomnar fler aktörer till samarbetet för att använda och vidareutveckla Skolsynk för Google, säger Ronny Pettersson.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12 CETNyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.