Studentlitteratur ansluter till Skolsynk

Samarbetet kring Skolsynk för Google växer. Nu ansluter Studentlitteratur till initiativet för att ge lärare och elever enklare tillgång till ett ännu större utbud av digitala läromedel.

Regeringen har beslutat om en nationell strategi för skolans digitalisering som ska uppnås 2022. Ett område strategin nämner är åtgärder för att förenkla inloggningar. Därför har ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin tagit initiativ till Skolsynk för Google, som automatiserar inloggning och kontoskapande så att lärare och elever helt sömlöst får tillgång till sina digitala läromedel. Nu ansluter Studentlitteratur till samarbetet.

– Det ska vara enkelt att komma åt och använda sina digitala läromedel. Med Skolsynk för Google ökar vi tillgängligheten av digitala läromedel och ger läraren mer tid till att fokusera på själva undervisningen och elevernas kunskapsutveckling, säger Ronny Pettersson, Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning.

Underlättar för många lärare och elever
Skolsynk för Google kan beskrivas som en synkroniseringsmotor för att överföra kontoinformation från huvudmäns Google-installation till deras olika tjänsteleverantörer. Mer än hälften av Sveriges kommuner och skolor använder Googles G Suite for Education. Därför kommer lösningen snabbt att underlätta för väldigt många lärare och elever.

Initiativ utan vinstsyfte
Skolhuvudmän får tillgång Skolsynk för Google utan kostnad. Initiativet sker helt utan vinstsyfte och bekostas fullt ut av de medverkande tjänsteleverantörerna.

– Vi hoppas att vi med detta initiativ kan förenkla lärarens vardag och samtidigt bidra till skolans utveckling. Vi välkomnar fler aktörer till samarbetet för att använda och vidareutveckla Skolsynk för Google, säger Ronny Pettersson.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.