Studentlitteratur förvärvar Hallgren & Fallgren Studieförlag

Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Hallgren & Fallgren Studieförlag, som fokuserar på utgivning av böcker om språkinriktad undervisning.

Hallgren & Fallgren ger ut kurslitteratur för utbildning och kompetensutveckling av lärare samt språkutvecklande läromedel för dagens mångkulturella skola och förskola. Förlagets utgivning bygger på forskning och erfarenhet och går i linje med Skolverkets riktlinjer.

– Hallgren & Fallgren har tillsammans med författarna gjort en fantastisk resa. Våra författare har såväl kunskap och erfarenhet som nytänkande och ett starkt engagemang för frågor kopplade till utbildning och språkinlärning. Detta har gjort vårt förlag mycket framgångsrikt inom kurslitteratur om språkinriktad undervisning. Nu har rätt tidpunkt kommit för någon annan att ta över och vi är övertygande om att Studentlitteratur på ett utmärkt sätt kommer att förvalta och vidareutveckla den utgivning vi har byggt upp, säger Jöran Svensson, VD Hallgren & Fallgren Studieförlag.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med en stark utgivning av kurslitteratur riktad till blivande lärare och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Med Hallgren & Fallgrens utgivning stärks denna position ytterligare.

– Precis som Studentlitteratur, står Hallgren & Fallgren för nytänkande, beprövad erfarenhet och bygger utgivningen på vetenskaplig grund. Vi är stolta över förtroendet att få jobba vidare med den uppskattade och högkvalitativa utgivning som förlaget och författarna har byggt upp, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Överlåtelsen skedde formellt den 17 maj 2018.

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteraur
stefan.persson@studentlitteratur.se

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.