Studentlitteratur förvärvar Hallgren & Fallgren Studieförlag

Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Hallgren & Fallgren Studieförlag, som fokuserar på utgivning av böcker om språkinriktad undervisning.

Hallgren & Fallgren ger ut kurslitteratur för utbildning och kompetensutveckling av lärare samt språkutvecklande läromedel för dagens mångkulturella skola och förskola. Förlagets utgivning bygger på forskning och erfarenhet och går i linje med Skolverkets riktlinjer.

– Hallgren & Fallgren har tillsammans med författarna gjort en fantastisk resa. Våra författare har såväl kunskap och erfarenhet som nytänkande och ett starkt engagemang för frågor kopplade till utbildning och språkinlärning. Detta har gjort vårt förlag mycket framgångsrikt inom kurslitteratur om språkinriktad undervisning. Nu har rätt tidpunkt kommit för någon annan att ta över och vi är övertygande om att Studentlitteratur på ett utmärkt sätt kommer att förvalta och vidareutveckla den utgivning vi har byggt upp, säger Jöran Svensson, VD Hallgren & Fallgren Studieförlag.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med en stark utgivning av kurslitteratur riktad till blivande lärare och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Med Hallgren & Fallgrens utgivning stärks denna position ytterligare.

– Precis som Studentlitteratur, står Hallgren & Fallgren för nytänkande, beprövad erfarenhet och bygger utgivningen på vetenskaplig grund. Vi är stolta över förtroendet att få jobba vidare med den uppskattade och högkvalitativa utgivning som förlaget och författarna har byggt upp, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Överlåtelsen skedde formellt den 17 maj 2018.

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteraur
stefan.persson@studentlitteratur.se

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.