Studentlitteratur förvärvar Planeraförlaget

Studentlitteratur har förvärvat Planeraförlaget som ger ut planeringsverktyg för skolverksamhet.

Planeraförlaget ger ut planeringsverktyg som lärare och pedagoger kan använda för att planera, dokumentera och kommunicera undervisningen. Med produkter som lärarkalendrar, planeringsvyer och elevloggböcker kan både elever, föräldrar och personal få överblick och fördjupande information om arbetet i förskola, skola och fritidshem.

– Det här är ett väldigt spännande steg för ett mindre företag. Med Studentlitteraturs breda kunnande och erfarenhet öppnas helt nya möjligheter att utveckla och förbättra våra produkter för våra kunder, säger Marcus Gråberg, VD Planeraförlaget.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag. Med läromedel, kurslitteratur, facklitteratur, utbildningar och digitala informationstjänster i utbudet, finns Studentlitteratur med längs hela kunskapsresan. Planeraförlagets produkter ger Studentlitteratur möjlighet att ge ytterligare stöd till lärarna i deras planering och undervisning.

– Planeraförlaget har ett väl inarbetat sortiment med planeringsverktyg som är uppskattade hos målgruppen. Det kompletterar på ett utmärkt sätt vårt erbjudande och vi ser fram emot att få fortsätta vidareutveckla produkterna, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Överlåtelsen skedde formellt den 2 maj 2019.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.