Studentlitteratur satsar på adaptivt lärande i samarbete med Knewton

Samarbetet tar nästa generations lärande till grundskoleelever runt om i landet. Studentlitteratur har som första svenska förlag inlett ett samarbete med Knewton - det världsledande företaget inom adaptivt lärande. Tillsammans utvecklar företagen nästa generations digitala läromedel som anpassar sig dynamiskt till elevens specifika behov och kunskapsnivå.

Digitala läromedel är idag en självklar del av Studentlitteraturs utgivning. Genom att integrera Knewtons teknik för adaptivt lärande med Studentlitteraturs läromedel, ger det digitala innehållet specifika rekommendationer för varje elev baserat på förkunskaper, personliga mål satta tillsammans med läraren samt på det som fungerar bäst för liknande elever. När en elev använder Studentlitteraturs digitala läromedel, föreslås innehåll som hjälper eleven i varje steg av inlärningsprocessen. Samtidigt får läraren information i realtid för att följa och bedöma varje elevs framsteg och kunskapsnivå.

– Med Knewton skapar vi digitala läromedel som stöttar och utmanar eleven på den egna nivån på ett helt nytt sätt. Det ger läraren fler möjligheter till mer individuellt anpassad undervisning, säger Stefan Persson, VD för Studentlitteratur.

Partnerskapet med Studentlitteratur är Knewtons första steg in på den svenska marknaden. Knewton har redan samarbeten i Norge och i Danmark, vilket gör partnerskapet med Studentlitteratur till ett viktigt steg i Knewtons expansion på den Skandinaviska marknaden.

– Vi följer hela tiden utvecklingen och anpassar vår utgivning till det lärare, elever och föräldrar efterfrågar. Med ökande intresse för individanpassad undervisning ser vi det som vår uppgift att utveckla digitala läromedel, som i kombination med lärarledd undervisning hjälper eleven att förbättra sina resultat i linje med målen i den svenska läroplanen. Vi ser samarbetet med Knewton som både långsiktigt och strategiskt, säger Stefan Persson.

– Vi är glada att inleda ett samarbete med Studentlitteratur och att utvidga vårt arbete i Skandinavien. Som ett av Sveriges ledande utbildningsförlag, förser Studentlitteratur landets elever med högkvalitativt innehåll genom sina läromedel. Vi ser fram emot att ta möjligheterna med adaptivt lärande till den svenska undervisningen genom få innehållet att anpassa sig till elevernas behov och hjälpa till att förbättra elevresultaten, säger Jose Ferreira, grundare och VD för Knewton.

Studentlitteratur är ett i raden av ledande utbildningsföretag runt om i världen som inlett ett samarbete med Knewton för att individanpassa digitalt utbildningsmaterial. Knewton har levererat fler än 15 miljarder individuella rekommendationer till över 10 miljoner studerande världen över.

Om Knewton
Med Knewton får varje elev en individuell upplevelse av lärandet. Lärare, skolor och utbildningsföretag runt om i världen använder Knewton för att ge drivkraft åt digitalt utbildningsmaterial som anpassar sig dynamiskt till varje elevs unika behov. Knewton förser elever med skräddarsydda och exakta rekommendationer på studieinnehåll, lärare med information för att bättre stötta varje elev och utgivare med insikter om innehållet för att utveckla mer effektiva digitala produkter.

Knewton grundades 2008 och har kontor i New York, London, São Paulo och i Tokyo.

För kommentarer, kontakta:

Studentlitteratur
Stefan Persson, VD
stefan.persson@studentlitteratur.se

Knewton
press@knewton.com

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.