Studentlitteratur satsar på adaptivt lärande i samarbete med Knewton

Samarbetet tar nästa generations lärande till grundskoleelever runt om i landet. Studentlitteratur har som första svenska förlag inlett ett samarbete med Knewton - det världsledande företaget inom adaptivt lärande. Tillsammans utvecklar företagen nästa generations digitala läromedel som anpassar sig dynamiskt till elevens specifika behov och kunskapsnivå.

Digitala läromedel är idag en självklar del av Studentlitteraturs utgivning. Genom att integrera Knewtons teknik för adaptivt lärande med Studentlitteraturs läromedel, ger det digitala innehållet specifika rekommendationer för varje elev baserat på förkunskaper, personliga mål satta tillsammans med läraren samt på det som fungerar bäst för liknande elever. När en elev använder Studentlitteraturs digitala läromedel, föreslås innehåll som hjälper eleven i varje steg av inlärningsprocessen. Samtidigt får läraren information i realtid för att följa och bedöma varje elevs framsteg och kunskapsnivå.

– Med Knewton skapar vi digitala läromedel som stöttar och utmanar eleven på den egna nivån på ett helt nytt sätt. Det ger läraren fler möjligheter till mer individuellt anpassad undervisning, säger Stefan Persson, VD för Studentlitteratur.

Partnerskapet med Studentlitteratur är Knewtons första steg in på den svenska marknaden. Knewton har redan samarbeten i Norge och i Danmark, vilket gör partnerskapet med Studentlitteratur till ett viktigt steg i Knewtons expansion på den Skandinaviska marknaden.

– Vi följer hela tiden utvecklingen och anpassar vår utgivning till det lärare, elever och föräldrar efterfrågar. Med ökande intresse för individanpassad undervisning ser vi det som vår uppgift att utveckla digitala läromedel, som i kombination med lärarledd undervisning hjälper eleven att förbättra sina resultat i linje med målen i den svenska läroplanen. Vi ser samarbetet med Knewton som både långsiktigt och strategiskt, säger Stefan Persson.

– Vi är glada att inleda ett samarbete med Studentlitteratur och att utvidga vårt arbete i Skandinavien. Som ett av Sveriges ledande utbildningsförlag, förser Studentlitteratur landets elever med högkvalitativt innehåll genom sina läromedel. Vi ser fram emot att ta möjligheterna med adaptivt lärande till den svenska undervisningen genom få innehållet att anpassa sig till elevernas behov och hjälpa till att förbättra elevresultaten, säger Jose Ferreira, grundare och VD för Knewton.

Studentlitteratur är ett i raden av ledande utbildningsföretag runt om i världen som inlett ett samarbete med Knewton för att individanpassa digitalt utbildningsmaterial. Knewton har levererat fler än 15 miljarder individuella rekommendationer till över 10 miljoner studerande världen över.

Om Knewton
Med Knewton får varje elev en individuell upplevelse av lärandet. Lärare, skolor och utbildningsföretag runt om i världen använder Knewton för att ge drivkraft åt digitalt utbildningsmaterial som anpassar sig dynamiskt till varje elevs unika behov. Knewton förser elever med skräddarsydda och exakta rekommendationer på studieinnehåll, lärare med information för att bättre stötta varje elev och utgivare med insikter om innehållet för att utveckla mer effektiva digitala produkter.

Knewton grundades 2008 och har kontor i New York, London, São Paulo och i Tokyo.

För kommentarer, kontakta:

Studentlitteratur
Stefan Persson, VD
stefan.persson@studentlitteratur.se

Knewton
press@knewton.com

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.