Studentlitteratur utser ”Lättlästambassadör”

Studentlitteratur satsar ytterligare på lättläst genom att utse Lena Maria Nordstrand till ”Lättlästambassadör”.

Lena Maria Nordstrand. Foto: Studentlitteratur

Efter förvärven av Nypon förlag och Vilja förlag 2018 då Studentlitteratur gav sig in på marknaden för lättläst, väljer förlaget nu att fördjupa sitt engagemang i lättläst litteratur.

”Likvärdighet, rätten till och möjligheten till utbildning är centrala begrepp för mig och Studentlitteraturs verksamhet. Vi vill nu ytterligare lyfta vikten av den lättlästa litteraturens roll i detta och ta ett utökat ansvar från branschens sida”, säger Stefan Persson, vd för Studentlitteratur.

”Det är en fri roll”, understryker Åsa Sandberg, förlagschef för affärsområdena Läromedel och Lättläst. ”Förlaget får här en möjlighet att mer aktivt verka för att göra skillnad. Med sitt djupa engagemang för lättlästfrågor och breda kontaktnät är Lena Maria en stor tillgång i dessa sammanhang.”

Lena Maria Nordstrand, som är journalist i grunden, startade Nypon förlag som kommit att bli Sveriges största förlag för lättläst. Lena Maria har passionerat arbetat för att lyfta lättlästfrågor och vikten av god och tillgänglig skönlitteratur i många år. För henne innebär god läsförmåga inte bara tillgång till den rika bokskatt som finns i Sverige, utan också möjlighet att göra sin röst hörd och bli en aktiv medborgare i ett demokratiskt samhälle.

”Vi föds med olika förutsättningar. För dem som har det kämpigt med läsningen behövs sådant som bemannade skolbibliotek och ett stort utbud av lättlästa böcker. De blir som en bro från att inte kunna eller inte vara en van läsare, till att bli en god läsare”, säger Lena Maria Nordstrand.

Lena Maria Nordstrand. Foto: Studentlitteratur

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.

Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö18.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.