Studie- och yrkesvägledare i fokus när rekryteringsbehovet ökar

Trots pågående pandemi är motorbranschens rekryteringsbehov stort. Transportföretagen kommer därför under hösten att ge sig ut på turné för att berätta om branschens förutsättningar för alla studie- och yrkesvägledare.

Foto: Monkey Business Images

Behovet är stort av både kundmottagare, säljare och bensinstationspersonal som däckmontör och mekaniker – både nu och på sikt.

– Studie- och yrkesvägledarna (SYV) är en viktig yrkesgrupp som har stor betydelse när det gäller ungdomarnas val till gymnasiet. Jag ser också att SYV:s roll kommer att bli än viktigare – inte minst med tanke på att regeringen föreslår en dimensionering av framtidens utbildningssystem. Därför behöver vi som bransch stärka vår dialog med dem, säger Maria Sjölin Karlsson, regionalt verksamhetsansvarig kompetensförsörjning på Transportföretagen.

På plats kommer deltagarna bland annat att få lyssna till hur arbetet med att stärka kvalitén i skolorna fortgår genom Motorbranschcollege, om teknikskiftet som pågår och hur det påverkar gymnasieutbildningen och in Transportföretagens arbete med att attrahera fler kvinnor till branschen samt arbetet med att stärka befintlig personal som inte har svenska som modersmål.

– Vi arbetar intensivt när det gäller att rekrytera och attrahera fler till branschen, inte minst kvinnor, samt att höja kvalitén på utbildningarna men även att utveckla och ta hand om befintlig personal. Vi vill visa upp en motorbransch som verkligen ligger i framkant när det gäller teknikutvecklingen, säger Maria Sjölin Karlsson.

För närvarande planeras följande seminarium:

• 26 oktober 2021 Göteborg, Din Bil
• 29 oktober 2021 Helsingborg, Börjessons Bil
• 9 november 2021 Örebro, Toyota
• 10 november 2021 Jönköping, Finnvedens Lastvagnar
• 22 november 2021 Stockholm/Haninge, Olofsson Bil
• 7 december 2021 Stockholm/Upplands Väsby, KIA
• 10 december 2021 Norrland, Digitalt seminarium

Vill du följa ett seminarium på plats eller veta mer om kompetensförsörjning; anmäl dig/kontakta gärna pressansvarig.

Foto: Monkey Business Images

Nu släpps de regionala rapporterna – Tempen på bussbranschen 202129.9.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Transportföretagens rapport Tempen på bussbranschen 2021 visar att rekryteringsbehovet uppskattas till totalt 4 700 personer för åren 2021–2023. Rapporterna fokuserat på tre yrkesroller. Merparten av rekryteringsbehovet, 4 100 personer, utgörs av bussförare medan resterande utgörs av bussmekaniker och trafikledare. Transportföretagen har brutit ner dessa siffror och visar nu de länsvisa behoven.

Nya trängselavgifter riskerar att slå negativt mot flygbolagen23.9.2021 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen har idag gett ett uppdrag till Transportstyrelsen att lämna förslag om trängselavgifter inom den svenska luftfarten. Förslaget handlar i korthet om att flygplatser ska tvingas ta ut högre start- och landningsavgifter på flygplatser under så kallad ”peaktid” dvs då det är attraktivt att flyga. Transportföretagen menar att detta är ytterligare ett slag mot flyget i Sverige som riskerar att allvarligt försämra förutsättningarna för inrikesflyget.