Studie med Novirals antikroppstester visar: Nära hälften med antikroppar symtomfria – viktig kunskap inför hösten

Totalt 1 005 anställda på 22 äldreboenden i Stockholmsregionen har ingått i studien. Studien visar att vid 21 av äldreboendena fanns vårdpersonal som hade antikroppar mot covid-19. Totalt testade 23 procent (231 av 1 005) positivt för antikroppar mot viruset.

– Det viktigaste resultatet Åke Lundkvist och hans kollegor lyfter i studien är att 46,5 procent av de som testat positivt för antikroppar faktiskt inte uppgett några sjukdomssymtom. Även om man kan spekulera i om det föreligger några särskilda orsaker bakom detta är det ändå som Åke Lundqvist konstaterar i en intervju med Svenska Dagbladet svårt att tro att de över 100 som uppgett att de inte haft några symtom skulle valt att medvetet dölja detta, säger Anders Åker, kommunikationschef på Noviral.

Studien bygger på sekundärdata från Novirals antikroppstest, ett point-of-care test även känt som snabbtest, och som genomförts av läkare hos personalen på de 22 äldreboendena.

– När vi nu är ett halvår in i pandemin är det viktigt att se att den här typen av antikroppstester kan ha mycket stor betydelse för forskningen och hur vi hanterar pandemin. Studien visar på att infektion utan symtom kan vara vanligare än vi tror och därmed ha stor betydelse för hur man inför hösten nu säkerställer en trygg återgång till samhället och förebygger smittspridning. Noviral var tidig ute och påtalade för vårdpersonal, beslutsfattare och myndigheter att snabbtest av antikroppar är ett tillförlitligt sätt för att precis som Åke Lundkvist konstaterar testa mer, smittspåra och därmed isolera de som är drabbade för att begränsa smittspridningen.

I en kommentar till studien säger även Anders Tegnell, statsepidemiolog, att just utökad tillgänglighet till testning i kombination med bättre arbetsförhållanden och bättre hygien för personal inom äldrevården har visat sig effektiva för att minska smittspridningen på landets äldreboenden. Studien har uppmärksammats i media av bland annat Dagens Medicin, Svenska Dagbladet samt i Spectator Australia.

Novirals antikroppstest binder till virusets S-protein, något som kan visa sig ha stor betydelse för den långsiktiga strategin inom antikroppstestning. Vidare är det ett av de mest utvärderade testen på marknaden och ger svar framför allt svar på om man har IgG-antikroppar som har betydelse för det mer långsiktiga antikroppskyddet. Fler studier på testet kommer även att publiceras inom en snar framtid.

– Det antikroppstest som Noviral erbjuder används av forskare både nationellt och internationellt, bland annat i en av världens största studier på just antikroppar som genomfördes i Spanien och som publicerades för inte för länge sedan. Att Novirals antikropptest används i vetenskapliga studier är ett kvitto på att testet är tillförlitligt och de studier som nu kommer ut tror vi kan förstärka viljan att använda snabbtestning för att detektera antikroppar. Om forskarvärlden anser att snabbtester håller tillräckligt hög nivå att användas i stora studier och är ett kostnadseffektivt sätt att få en överblick och kontroll över smittspridningen, vilket nu på kort tid konstaterats i två oberoende studier, är förhoppningen att även Folkhälsomyndigheten och regionerna kommer att se vikten av att snarast på en nationell nivå addera snabbtester till teststrategin, säger Anders Åker.