Studieval baserat på fakta viktigare efter pandemin

Inför högskolevalet den 15 april är det viktigare än någonsin att ha koll på vilka jobb som är eftertraktade de kommande åren. Om man vill få ett försprång på arbetsmarknaden post-corona, bör man anmäla sig till en naturvetenskaplig högskoleutbildning. Naturvetenskapliga yrken har såväl bakåt som under senaste året klarat sig väl, och inte drabbats av arbetslöshet som andra yrkesgrupper i samhället.

Naturvetare har klarat sig bra under pandeminOch samhällets behov av att ställa om, klara klimatanpassningen samt den fördjupade digitaliseringen gör att prognosen fortsatt ser bra ut för de olika medlemsgrupperna.

- Att göra ett klokt val av högskoleutbildning har nog aldrig varit viktigare. Intresset ska alltid styra vad man läser, men i en situation där det nu är tufft för nyexaminerade på arbetsmarknaden, är det också smart att ha koll på arbetsmarknadsläget, säger Per Klingbjer, förbundsdirektör på Naturvetarna

Trots att arbetslösheten totalt sett ökat kraftigt på arbetsmarknaden under pandemin, med en arbetslöshet just nu på cirka 10 procent, var endast 2,3 procent av fackförbundet Naturvetarnas medlemmar arbetslösa i februari 2021. Det är en siffra som hållit sig runt denna nivå i cirka fem års tid

Att arbetslösheten inte påverkats under nedgången i ekonomin säger mycket om efterfrågan på naturvetare på arbetsmarknaden. Naturvetarna har nyligen tagit fram en rapport där arbetsmarknadsläget analyseras på flera års siktRapporten bekräftar att många branscher har ett framtida sug efter de som studerat naturvetenskapliga utbildningar på högskolan.

- Kompetens som är efterfrågad på dagens arbetsmarknad är bland annat inom IT och forskarutbildade inom life science och miljö. Redan innan pandemin såg vi att utvecklingstakten i dagens arbetsliv drivit upp efterfrågan på personer som kan se till att forskningsresultat snabbare kommer till användning i olika verksamheter, säger Per Klingbjer.