Styrelsen för Handbolls-VM 2023 AB tillsatt

2023 blir ett unikt år då svensk handboll ska organisera och arrangera handbolls-VM för både herrar och damer. Herrarnas VM är ett samverkansprojekt med Polen och spelas 12–29 januari 2023. Damernas VM arrangeras ihop med Danmark och Norge och spelas 30 november till 17 december 2023.

Allt sedan herrarnas VM 2011 organiserar Svenska Handbollförbundet mästerskap i aktiebolagsform. Så blir det även för kommande VM 2023. Med Handbolls-VM 2023 Sverige AB är det för fjärde gången.

Som vd för Handbolls-VM 2023 Sverige AB har Krister Bergström tillsatts. Krister var även vd för Handbolls-EM 2020 AB och har under det senaste året varit affärsutvecklingschef i Svenska Handbollslandslaget AB.

Bolagets styrelse består av följande ledamöter:
Stefan Lövgren, styrelseordförande och VD Svenska Handbollslandslaget AB
Christian Albinsson, ledamot och partner Oh My AB
Peter Gentzel, ledamot och VD Svensk Elithandboll AB
Maria Dalmalm, ledamot och VP Controlling & Strategic Development Vattenfall AB
Katarina Bonde, ledamot och Marketing Lead Sweden, TietoEVRY AB
Ragnar Lindqvist, ledamot och advokat Ragnar Lindqvist Advokat AB
Teresa Utkovic, ledamot och VD Human IT Väst AB
Robert Wedberg, ledamot och Generalsekreterare Svenska Handbollsförbundet
Krister Bergström, vd Handbolls-VM 2023 Sverige AB

Utöver ordinarie styrelseledamöter så har mästerskapens värdstäder också en adjungerad ledamot som kan medverka vid styrelsens möten utan rösträtt.