Styrelsen och koncernledningen tar viktiga beslut för Volkswagen-koncernens framtid

Investering i battericellsproduktion, planering av multibrandfabrik och börsnotering av TRATON SE var viktiga punkter under Volkswagen AG:s styrelsemöte den 13 maj.
  • Investeringar på knappt en miljard euro planeras i anläggning för battericellsproduktion med partner i Niedersachsen
  • Konkreta förhandlingar inleds om en ny multibrandfabrik i Europa
  • Utveckling av en framåtriktad industriell lösning för MAN Energy Solutions (ES) och RENK AG
  • Börsnotering (IPO) för TRATON SE planerad före sommaruppehållet 2019

Volkswagen AG:s styrelse och koncernledning har fattat viktiga beslut för Volkswagen-koncernens framtid. Som en del av sin elektrifieringsoffensiv ska Volkswagen-koncernen etablera en anläggning för battericellsproduktion med en partner i Europa. För detta har styrelsen godkänt investeringar på knappt en miljard euro vid styrelsemötet den 13 maj. Anläggningen ska enligt planen etableras i Salzgitter (Niedersachsen).

Det beslöts också att inleda konkreta förhandlingar om den planerade nya multibrandanläggningen i Europa på någon av de återstående potentiella platserna. Styrelsen begärde dessutom att koncernledningen ska inleda processen att utveckla en framåtblickande, industriellt relevant lösning för MAN Energy Solutions (ES) och RENK AG. Fokus ligger på att öppna framtida tillväxtperspektiv för maskinteknik i koncernen, till exempel genom ett joint venture, partnerskap eller en hel eller delvis försäljning. Vidare beslutades att förbereda en börsintroduktion (IPO) för TRATON SE som ska lanseras före sommaruppehållet 2019, med förbehåll för ytterligare marknadsutveckling.

– Vi godkände viktiga strategiska beslut för Volkswagen-koncernen vid styrelsemötet den 13 maj. Som en del av vår omfattande elektrifieringsoffensiv planerar vi att säkra vår batterikapacitet genom strategiska partnerskap. Samtidigt vill vi utöka vår produktionskapacitet i Europa för att stödja våra tillväxtplaner. Med tanke på industrins allt större komplexitet och de tillhörande utmaningarna är det viktigt att fokusera på vår kärnverksamhet, säger styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch.

– Bilindustrin befinner sig mitt i en grundläggande omvandling, en omvandling som vi också kraftfullt driver på inom Volkswagen. Vi pressar framåt med elektrifiering och digitalisering av vår flotta som inget annat bilföretag. Samtidigt bygger vi under de närmaste åren upp innovativa affärsområden för att tillgodose innovativa mobilitetstjänster. Det handlar om att anpassa Volkswagen-koncernen till att spela en avgörande roll under den breda omvandlingen av vår bransch. Styrelsens beslut är viktiga milstolpar för Volkswagen framtid, säger Volkswagen-koncernens VD, Herbert Diess.

– Arbetstagarrepresentanterna i styrelsen välkomnar dessa beslut som de uttryckligen stöder. Besluten sätter kursen för en hållbar vidareutveckling av säkra jobb samt lönsamhet, säger Arbetarrådets ordförande, Bernd Osterloh.

– De beslut som fattats av styrelsen är ett genombrott för battericellsproduktion i Niedersachsen. Produktion av battericeller är avgörande för att vara ledande i bilbranschen. Detta är positiva signaler för Salzgitter. Jag ser väldigt optimistiskt på att batterier kan produceras i Tyskland på konkurrenskraftiga villkor, säger Niedersachsens ministerpresident, Stephan Weil.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2018 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 96 854 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,38 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 930 lätta transportbilar vilket är 29,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,83 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2018.