Styrkebesked av damlandslaget - storseger över Tjeckien

Sveriges damlandslag fick en drömstart på fyrnationsturneringen i Bern när man under fredagskvällen besegrade Tjeckien med hela 14-2. "Det kändes som att tjejerna var riktigt laddade för att spela landskamp igen. Riktigt roligt att vara igång och det syntes att tjejerna tyckte att det var kul att spela innebandy", säger förbundskapten Åsa Karlsson.

Foto: Swissunihockey/Fabian Trees

Under fredagskvällen inledde damlandslaget fyrnationsturneringen i schweiziska Bern på bästa tänkbara sätt när laget besegrade Tjeckien med 14-2. Sveriges offensiv imponerade stort mot Tjeckien och förbundskapten Åsa Karlsson var vid slutsignal mycket nöjd med hur laget genomförde matchen.

- Jag tycker att hela laget spelade bra och vi kunde också vädra alla spelare som vi hade disponibla på bänken från start, förutom reservmålvakten. Det är kul att vi kan göra det för alla är här för att de vill slåss om VM-platser och de tog verkligen för sig allihopa, det syns när vi gör 14 mål framåt, säger Åsa Karlsson.

VM i Uppsala startar den 27 november och med mästerskapet på horisonten så menar förbundskaptenen att kvällens seger var ett styrkebesked.

- Ja, jag tycker att det här är ett styrkebesked. Men det är fortfarande matcher kvar. Tjeckien kommer att komma ut mycket hårdare vid nästa tillfälle men det är klart att vi tar med oss det här och framförallt att det var lite ovisst inför matchen vart vi stod eftersom att vi inte har spelat landskamp sedan februari 2020. Skönt att vi fick det att lossna direkt i första matchen.

Fyrnationsturneringen i Bern fortsätter imorgon för Sveriges del när man ställs mot värdnationen Schweiz klockan 18.00 - och det är ett möte som förbundskaptenen ser fram emot.

- Det blir spännande. Det är en repris på VM-finalen och det är hemmanationen vi ska möta också. Det är tillåtet med lite publik också så vi får hoppas att de kommer med lite koskällor som det var senast vi spelade så blir det en häftig inramning. Vi kommer vara laddade och väl förberedda för en tuff fajt imorgon, avslutar Åsa Karlsson.

Sverige-Schweiz 14-2 (7-0, 5-0, 2-2)

1-0 (04.09) Moa Gustafsson
2-0 (05.53) Amanda Delgado Johansson (Moa Gustafsson)
3-0 (06.23) Emelie Wibron