Studentlitteratur AB

Styrning hotar universitetens utbildning och forskning

Dela
Högskolor och universitet har länge varit centrum för lärande och kunskapsproduktion. Men i dag liknar universiteten allt mer företag där det viktiga är varumärkesarbete och att undvika konflikter – en utveckling som riskerar att slå ut kärnverksamheten. Det menar författarna till antologin ”Ledning och (sned-)styrning i högskolan” om universitetens utmaningar.

Högskolor och universitet har expanderat kraftigt de senaste decennierna – och i takt med det även lednings- och styrformer. Dessa präglas till stor del av en myndighetslogik.

– Ökad styrning hänger samman med ökad juridifiering och ökade förhoppningar att högskolan ska ordna ”allt”, i väldigt många hänseenden och för många grupper, men detta underminerar idealet om bra forskning och bra, kvalificerande utbildning, säger Mats Alvesson, professor i organisationsteori och en av redaktörerna till antologin.

Antologin skildrar utmaningarna som dagens lärosäten står inför, som stora omgångar elever med bristfälliga förkunskaper och vacklande studieengagemang, och den ökande mängd forskningsförsök som har svårare att tillföra något icke-trivialt till tidigare forskning. Det är problem som lednings- och styrformer inte alltid kommer till rätta med utan snarare skapar och förstärker.

Styrningen handlar bland annat om ökad detaljrapportering och marknadsföring. En iver att kvalitetssäkra verksamheten leder till omfattande administration, och fokus på universitetens image tar resurser från annat. Det viktiga är att undvika konflikter, tillgodose allas behov och få allt att se bra ut, argumenterar författarna.

– Man mäter och fokuserar ofta på det som är lättast att mäta. Kärnfrågor kring bra och meningsfull forskning och ordentlig kvalificering av studenter blir sällan föremål för ledning och styrning. Det är mycket resursslöseri och ”låt-gå” ifråga om väsentligheter. Ytterst kan man ifrågasätta hur mycket av all universitetsverksamhet som är värd alla skattepengarna, säger Mats Alvesson.

Författarna är forskare och lärare, många med egna erfarenheter av att arbeta som rektor, prefekt, studierektor eller forskningsledare. Syftet med antologin är att kritiskt granska utvecklingen men också peka på möjligheter till förbättring.

– Vi hoppas bidra till mindre klåfingrighet – färre visioner, värdegrundsarbete, policyer och varumärkesskapande – och mer av uppmärksamhet på kärnverksamheten, där svaga prestationer bör åtgärdas och välfungerande delar lämnas ifred. Förhoppningsvis får boken chefer och andra att bli mer medvetna om behovet att fokusera på väsentligheter – och minska byråkrati, nepotism, låt-gå-anda och all styrning som stjälper snarare än hjälper, säger Mats Alvesson.

Beställ boken här.

Om redaktörerna:

Mats Alvesson är professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien, och City University i London. Hans forskningsämnen innefattar bland annat organisationskultur, ledarskap och identitet i organisationer.

Stefan Sveningsson är professor i företagsekonomi vid Lunds universitet. Hans forskning inriktar sig på chefsarbete, ledarskap samt strategisk och organisatorisk förändring.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye