Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.
Foto: Kharkhan Oleg, Shutterstock

Över 250 företag i Europa har redan valt att jobba med European Chicken Commitments välfärdskriterier och nu ansluter sig Subway till denna skara. Subway, som är världens största restaurangkedja, har runt 5 000 restauranger i Europa varav 200 av dessa finns i Sverige.

– Kycklingarna är de som är flest och som har det allra sämst och ett sådant här beslut från en så stor kedja som Subway kommer göra skillnad för väldigt många djur. Det som är anmärkningsvärt är att kedjor i Sverige som exempelvis MAX och Burger King ännu inte har djurvälfärdspolicys för kycklingarna som matchar Subways och KFCs, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Beslutet från Subway om att höja miniminivån för kycklingarna som de köper in kommer efter att Djurens Rätt, tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, kraftfullt uppmanat kedjan till detta genom en internationell informationskampanj. Denna inleddes i början av december 2019 och har pågått fram till augusti i år.

– Subways besked är glädjande nyheter för miljoner kycklingar! Under de 20 månader som vår informationskampanj pågick har närmare 20 000 svenska kunder bett Subway att ta ett större ansvar för kycklingarnas välfärd. Deras nya policy är ett kvitto på att ihärdighet lönar sig, summerar Linn Bleckert, kampanjansvarig hos Djurens Rätt.

Om European Chicken Commitment
European Chicken Commitment (ECC) är en uppsättning välfärdskriterier för kycklingar som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att företag säger nej till turbokycklingar och inför mer skonsamma slaktmetoder. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026.

På Djurens Rätts sida Kycklingläget finns information om vilka företag som är verksamma i Sverige som valt att jobba med ECC.

Här finns Subways nya djurvälfärdspolicy.

Foto: Kharkhan Oleg, Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.