Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

Foto: Kharkhan Oleg, Shutterstock

Över 250 företag i Europa har redan valt att jobba med European Chicken Commitments välfärdskriterier och nu ansluter sig Subway till denna skara. Subway, som är världens största restaurangkedja, har runt 5 000 restauranger i Europa varav 200 av dessa finns i Sverige.

– Kycklingarna är de som är flest och som har det allra sämst och ett sådant här beslut från en så stor kedja som Subway kommer göra skillnad för väldigt många djur. Det som är anmärkningsvärt är att kedjor i Sverige som exempelvis MAX och Burger King ännu inte har djurvälfärdspolicys för kycklingarna som matchar Subways och KFCs, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Beslutet från Subway om att höja miniminivån för kycklingarna som de köper in kommer efter att Djurens Rätt, tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, kraftfullt uppmanat kedjan till detta genom en internationell informationskampanj. Denna inleddes i början av december 2019 och har pågått fram till augusti i år.

– Subways besked är glädjande nyheter för miljoner kycklingar! Under de 20 månader som vår informationskampanj pågick har närmare 20 000 svenska kunder bett Subway att ta ett större ansvar för kycklingarnas välfärd. Deras nya policy är ett kvitto på att ihärdighet lönar sig, summerar Linn Bleckert, kampanjansvarig hos Djurens Rätt.

Om European Chicken Commitment
European Chicken Commitment (ECC) är en uppsättning välfärdskriterier för kycklingar som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att företag säger nej till turbokycklingar och inför mer skonsamma slaktmetoder. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026.

På Djurens Rätts sida Kycklingläget finns information om vilka företag som är verksamma i Sverige som valt att jobba med ECC.

Här finns Subways nya djurvälfärdspolicy.

Foto: Kharkhan Oleg, Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin11.8.2021 15:50:44 CEST | Pressmeddelande

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.