Succé för återvinning av lastpallar i Uppsala

Sedan i april materialåtervinner Uppsala Vatten de lastpallar som samlas in på Uppsalas återvinningscentraler. Totalt är det 280 kilo lastpallar som varje dag nu samlas in för att återanvändas istället för att som tidigare eldas upp.

På 4 månader har 1969 stycken pallar – totalt 34 000 kilo – samlats in för återanvändning. Det är 280 kilo varje dag som kan återanvändas istället för att brännas vilket är mycket mer energieffektivt.

– Gensvaret har varit väldigt positivt. En lastpall kan användas många gånger och det känns roligt att vara med och förlänga livet på lastpallar och därigenom bidra till ökad materialåtervinning genom en sådan enkel åtgärd, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

Det är både privatpersoner och företag som lämnar in använda lastpallar. Lastpallarna är av typerna helpall, halvpall, engångspall och pallkragar som används för att frakta gods och varor.

­

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).