Succé för BRAs reguljärflyg mellan Malmö och Mallorca

Sista reguljära sommarflygningen till Mallorca från Malmö med BRA landade alldeles nyss. Och mycket talar för en fortsättning nästa sommar. Drygt nio av tio platser bokades och då detta är första gången BRA flyger till Mallorca i egen, reguljär flygtrafik, ser bolaget det som en succé.

Stjärtfena

Biljettbokningen gick varm redan från start och de populäraste avgångarna, som snabbast sålde slut var framförallt avgångarna i juni och i början av juli. Många som ville flyga på de populära avgångarna blev utan plats, vilket BRA bara kan beklaga.

– Med facit i hand hade vi nog kunnat flyga ännu lite mer än vi gjort vilket vi tar med oss till planeringen till nästa sommar, säger Magnus Friberg som ansvarat för Mallorcasatsningen hos BRA.

BRA lanserade i februari sitt direktflyg från Malmö till Mallorca, med första utresa den 15 juni. Sedan dess har ett flyg per vecka startat från Malmö fram till den 3 augusti.

En faktor som bidragit till bokning är biljettpriset från 998 kr per väg och att flyget från Malmö gått på lördagar klockan 16:35 och från Mallorca klockan 21:10. Det har maximerat tiden på Mallorca och passat bra för både utresa och hemkomst.

Alla BRAs flygresor, både inrikes och utrikes, är alltid klimatkompenserade utan extra kostnad för resenären, samtidigt som BRA både betalar svensk klimatskatt för flyg och köper utsläppsrätter genom EU-ETS. Alla som önskar kan dessutom boka Miljö Class hos BRA som inkluderar biobränsle.

- Vår kabinpersonal har fått en del frågor kring klimatkompensation och biobränsle under sommarens Mallorcaflygningar så vi ser att flyg och klimat intresserar våra resenärer, säger Magnus.

BRA är framförallt ett regionalflygbolag som flyger främst inrikes i Sverige, men bolaget flyger även till enstaka städer utomlands, bland annat till Lyon från Göteborg, till Berlin från Växjö och till Helsingfors från Umeå och Visby.

Stjärtfena

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.