Succé för historisk SWE Cup e-cycling på Zwift

Hela 721 herrar var anmälda till första omgången av SWE Cup e-cycling på Zwift under torsdagskvällen. Av dem fick 500 svenska herrar ett officiellt resultat. I damcupen hamnade 61 svenska damer på resultatlistan.

Rekordmånga deltagare deltog i den första e-cyclingcupen.

- Det blev verkligen ett historiskt event. Så många svenskar har aldrig tidigare deltagit i ett cykelevent på Zwift samtidigt, säger Martin Björgvik från Swedish Zwift Riders som är Sveriges största community på Zwift och en av SCF:s partners i SWE Cup-serien på Zwift.

Klockan 19.00 under torsdagskvällen gick alltså startskottet för herrarnas SCF SWE Cup-series i e-cycling på e-sportplattformen Zwift. Cupen är uppdelad i fem cupomgångar och körs varannan torsdagskväll, herrar och damer kör separata lopp. Cyklisterna startar gemensamt men är indelade i grupp A- till D beroende på watt/kilo och ranking.
Racet kördes på historisk VM-mark i Richmond där Peter Sagan tog VM-guld i landsvägscykel 2015.

Torsdagens premiärrace livesändes via SCF:s Facebooksida Swecycling och sågs av 4100 personer. Sändningen kommenterades av Peo Johansson, nationell tävlingsansvarig på SCF med mångårig vana att kommentera cykeltävlingar. Det var dock premiär för Peo i e-sportsammanhang och han drabbades av teknikstrul då han ensam skulle ratta både sändningen och samtidigt kommentera herrarnas race som milt sagt gick undan.

– Det är jättekul att SWE Cup e-cycling blivit en sån succé, säger han.

SCF SWE Cup-series är ett samarbete mellan Svenska Cykelförbundet, Swedish Zwift Riders, Wahoo och Guides Heros. Nästa race sker torsdagen den 23 januari.

Resultaten i SWE Cup Series sammanställs på Zwifts egen sida zwiftpower. Följ länkarna nedan för att hitta rätt. Endast svenska cyklister finnas med i resultaten.

Prisutdelning i cupen sker i samband med Cykelmässan den 22 mars.

Damernas race
Fler videor

Rekordmånga deltagare deltog i den första e-cyclingcupen.

Coronakrisen banar väg för ny grendisciplin inom svensk cykel17.4.2020 13:24:23 CESTPressmeddelande

I takt med att Coronaviruset begränsat idrottsutövandet i världen, växer e-cyklingen så det knakar. Mitt i succén står Sverige, numera världsledande i e-sportdisciplinen på plattformen Zwift - som lockar miljontals utövare - och topp fem av 145 nationer när det gäller att producera höga wattsiffror i den virtuella disciplinen. Svenska Cykelförbundet kommer nu fatta ett beslut om att tillsätta en grupp, med uppgift att utveckla e-cycling för förbundets räkning.