Succé för historisk SWE Cup e-cycling på Zwift

Hela 721 herrar var anmälda till första omgången av SWE Cup e-cycling på Zwift under torsdagskvällen. Av dem fick 500 svenska herrar ett officiellt resultat. I damcupen hamnade 61 svenska damer på resultatlistan.

Rekordmånga deltagare deltog i den första e-cyclingcupen.

- Det blev verkligen ett historiskt event. Så många svenskar har aldrig tidigare deltagit i ett cykelevent på Zwift samtidigt, säger Martin Björgvik från Swedish Zwift Riders som är Sveriges största community på Zwift och en av SCF:s partners i SWE Cup-serien på Zwift.

Klockan 19.00 under torsdagskvällen gick alltså startskottet för herrarnas SCF SWE Cup-series i e-cycling på e-sportplattformen Zwift. Cupen är uppdelad i fem cupomgångar och körs varannan torsdagskväll, herrar och damer kör separata lopp. Cyklisterna startar gemensamt men är indelade i grupp A- till D beroende på watt/kilo och ranking.
Racet kördes på historisk VM-mark i Richmond där Peter Sagan tog VM-guld i landsvägscykel 2015.

Torsdagens premiärrace livesändes via SCF:s Facebooksida Swecycling och sågs av 4100 personer. Sändningen kommenterades av Peo Johansson, nationell tävlingsansvarig på SCF med mångårig vana att kommentera cykeltävlingar. Det var dock premiär för Peo i e-sportsammanhang och han drabbades av teknikstrul då han ensam skulle ratta både sändningen och samtidigt kommentera herrarnas race som milt sagt gick undan.

– Det är jättekul att SWE Cup e-cycling blivit en sån succé, säger han.

SCF SWE Cup-series är ett samarbete mellan Svenska Cykelförbundet, Swedish Zwift Riders, Wahoo och Guides Heros. Nästa race sker torsdagen den 23 januari.

Resultaten i SWE Cup Series sammanställs på Zwifts egen sida zwiftpower. Följ länkarna nedan för att hitta rätt. Endast svenska cyklister finnas med i resultaten.

Prisutdelning i cupen sker i samband med Cykelmässan den 22 mars.

Damernas race
Fler videor

Rekordmånga deltagare deltog i den första e-cyclingcupen.

Spektakulära utmaningar väntar trialcyklisterna på VM i Kina4.11.2019 14:33:00 CETPressmeddelande

Den här veckan inleds VM i cykeltrial i fjortonmiljonersstaden Chengdu, i sydvästra Kina. Sverige representeras av de tre trialcyklisterna Joacim Nymann och Nadine Kåmark, Partille TK samt Tobias Hult, CK Dainon, Nyköping. Det är tredje året som VM i trial går i Chengdu och för de båda Partillecyklisterna blir det tredje gången gillt, medan Nyköpingscyklisten Tobias Hult gör debut i VM-sammanhang. 2017 tog Nadine Kåmark silver i Chengdu, och förra året kom hon fyra i dam elit, medan Joacim Nymann slutade sjua i herr elit. Mats Hult är förbundskapten för Trial men under veckan i Kina kommer han att axla allt från mekaniker- och reseledarrollen till att coacha trion. Cirka 20 nationer deltar i årets världsmästerskap och Mats Hult tror att både Nadine och Joacim har goda chanser att ta sig till final, medan topp 20 är ett mer realistiskt mål för Tobias baserat på tidigare prestationer i år. Trial är en spännande och spektakulär cykelgren, där de viktigaste faktorerna är stabilitet och kon

Proffscyklisten Tobias Ludvigsson kör inte VM i linje på söndag: "För sliten"25.9.2019 15:24:00 CESTPressmeddelande

Bara fyra dagar innan det fruktade linjeloppet på landsvägs-VM i norra Yorkshire kom beskedet att Sveriges enda manliga proffscyklist inte kör loppet. De 3 272,2 kilometerna på Vuelta a Espana blev för mycket för Tobias Ludvigsson som körde Vueltan för sitt stall Groupama-FDJ, och Sveriges förbundskapten Lucas Persson säger att Ludvigsson helt enkelt är för sliten. I stället flygs Lucas Eriksson, regerande svensk linjemästare och hans stallkompis Kim Magnusson (svensk linjemästare 2017) ned till Manchester och Yorkshire på fredag. Eftersom Sverige bara haft tillgång till en plats på söndagens linjelopp, har landslagsledningen sedan tidigare ansökt om en extra plats, vilket UCI nu godkänt. - Som nation ligger Sverige på plats 53 i UCI:s rankingsystem, vilket innebär att vi bara har en plats på herrarnas linjelopp på VM. Plats 30 är nästa gräns för att få fler startplatser. Därför ansökte vi om en extra plats som nu godkänts, säger Lucas Persson. Lucas Eriksson har haft två starka säsong

Wilma Olausson 5:a efter tät toppstrid på damjuniorernas tempo-VM23.9.2019 14:34:00 CESTPressmeddelande

Det såg länge ut att bli en pallplacering för damjunioren Wilma Olausson på måndagens tempolopp i Harrogate, norra Yorkshire. Men efter en tät toppstrid slutade Wilma 5:a. - Wilma körde jättebra och vi är jättenöjda med resultatet, säger Lucas Persson, förbundskapten landsväg. Nu siktar Wilma på damjuniorernas linjelopp som körs på fredag och som hon siktat på att placera på sig hela året. - Formen är bra inför linjeloppet och hon har goda chanser att ta medalj, säger Lucas Persson. Tempo-VM damjunior vanns av ryskan Aigul Gareeva som körde den tekniskt svåra 14-kilometersbanan på 22.16.23, trots att hon körde fel vid upploppet och tappade minst 20 sekunder. På andraplats kom holländskan Shirin van Androoij, medan Elynor Bäckstedt som kör för Storbritannien, tog brons efter en fin upphämtning tidigt i loppet, då hon var på väg att vurpa i en hal kurva.

VM MTB XCE: VM-Brons till Sverige genom Joel Burman15.9.2019 19:10:00 CESTPressmeddelande

Det var riktigt stark körning av Joel Burman på VM XCE (MTB sprint) idag där det blev bronsmedalj till Sverige. Joel Burman, U23-cyklist från Borlänge CK fanns inte med bland de förhandstippade storfavoriterna, men hade allt som krävdes för att ta sig igenom samtliga kvalheat till A-finalen där pallplatserna står på spel. När det spännande finalheatet var över stod det klart att regerande världsmästaren i sprint hade försvarat sin mästartröja. Titoutan Perrin-Ganier från Frankrike tog hem guldet bara 17 hundradelar före europamästaren, Hugo Briatta från Frankrike. Bronspengen gick till svenska Joel Burman, som med tiden 01:55,70 var 61 hundradelar från segertiden. Tävlingarna genomfördes i staden Waregem, Belgien idag, 15 augusti istället för i Chengdu, Kina, där UCI Urban Cycling Championship går av stapeln i november. Beslutet om att flytta Sprint-VM till Belgien togs relativt sent av UCI, men med ett VM på närmare håll kunde Sverige skicka en något större trupp än tänkt. Sju landsla