Succé för idrottens prova-på-dag

Eftersom många idrottsföreningar har lidit ekonomiskt, tappat medlemmar, ledare och motivation under pandemin, tog RF-SISU Jämtland-Härjedalen initiativet till en prova-på-dag den 28 augusti. I strålande solsken hade 56 idrottsföreningar anammat upplägget och erbjöd olika kostnadsfria aktiviteter för allmänheten i alla länets kommuner.

Foto: Ulrika Hermansson

För många har det gångna året inneburit mindre socialt umgänge men även mindre träning i grupp, av naturliga skäl. Lördagens prova-på-dag var ett sätt att möta upp behovet av en återstart för både idrottsföreningar och aktiva, efter en lång tid med restriktioner.

– Det var en härlig dag i rörelsen och glädjens tecken med en underbar mix av besökare. Lördagens olika aktiviteter bjöd verkligen på inspiration inför höstens träning. I Östersunds kommun fanns det till exempel möjlighet att testa boule, luftgevärsskytte, hinderbanor av olika slag, fotboll, orientering, curling, pickleball, volleyboll och fäktning, säger Ulrica Hellström, styrelseledamot i RF- SISU Jämtland-Härjedalen, och fortsätter:

– Idrottsföreningar har redan rapporterat att de har fått nya medlemmar till höstens aktiviteter och även hittat ledare, vilket också var vårt syfte med dagen.

I varje kommun var dessutom politiker inbjudna till att träffa representanter från RF-SISU Jämtland-Härjedalen, för att diskutera idrottens positiva samhällsbidrag men även dess utmaningar. I Östersund träffade bland annat Pelle Lundgren och Effie Kourlos från Centerpartiet Wictor Lundström och Ulrica Hellström.

- Vi hade givande samtal om hur vi kan undvika att bristen på ledare hindrar barn från att utöva den idrott de önskar och hur vi kan öka återbruket av träningsredskap, skor och kläder. Men även vikten av att arrangera prova-på-tillfällen både för att inspirera och för att visa vad föreningen erbjuder. En dialog som vi hoppas kunna fortsätta för att hitta vettiga lösningar för att få fler i rörelse, avslutar Ulrica Hellström.

RF-SISU Jämtland-Härjedalen vill tacka alla som gjorde idrottens prova-på-dag till en succé. Kommuner för aktivitetsytor och information, idrottsföreningar för sina öppna aktiviteter, Länsförsäkringar för det ekonomiska stödet, politiker för intressanta diskussioner och givetvis alla ni som kom och testade, oftast flera, idrotter under dagen.

Foto: Ulrika Hermansson

RF-SISU Jämtland-Härjedalen är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund