Succe för mobila sportlovsladdare

De mobila snabbladdarna som ställdes upp i Ljusdal har varit fullt utnyttjade av elbilsförare på väg till och från fjällen, totalt laddade närmare 500 bilar vid rastplatsen. Laddarna är en del i ett större projekt som syftar till att skapa hållbara energilösningar.

Närmare 500 elbilister laddade vid de mobila sportlovsladdarna i Ljusdal.

- Behovet har varit ännu större än vad vi anade. Redan under första veckan hade vi hundratals besökare vid laddstationen. På helgerna har det blivit kö vid ett antal tillfällen och det har varit bilar här och laddat långt in på nätterna, berättar Jimmy Anjevall vid Jämtkraft, som tillsammans med SkiStar och Audi har satt upp de tillfälliga laddarna i Ljusdal.

Men trots att det stundtals har varit kö till laddstationen var det positiva tongångar bland de som nyttjade de tillfälliga snabbladdarna.

– Det är ett jättebra initiativ, och en strategiskt bra plats för fjällresenärer. Vi stannade och laddade både på vägen upp och ned, säger Ted Wallin från Sigtuna som tillbringade sportlovet i Vemdalen tillsammans med sin familj.

Familjen Wallin är nyblivna elbilsägare och har bara haft sin Audi Q4 e-tron i tre veckor. Även om det kräver lite extra planering vid längre resor anser de att fördelarna överväger med elbil. Majoriteten av laddningarna sker trots allt hemma vid den egna laddboxen.

– Det har varit fantastiskt att möta så många engagerade elbilister. Det har också varit ett positivt projekt ur ett livscykelperspektiv eftersom vi återanvänt elbilbatterier i en ny funktion som buffertlager. Sportlovsladdarna har fungerat som ett väldigt bra komplement och visat på behovet av fler effektiva permanenta laddstationer på väg till fjällen. Antalet elbilar växer snabbt nu och redan i år beräknas var tredje ny bil i Sverige vara helt eldriven, säger Irene Bernald, kommunikationschef på Audi Sverige.

Projektet är en del av det samarbete som Jämtkraft och SkiStar startade under hösten 2021, samarbetet ska bland annat utveckla laddinfrastrukturen på och på väg till SkiStars destinationer samt skapa en hållbar resa för SkiStars gäster till destinationerna. Laddstationen i Ljusdal är ett flexibelt koncept från Audi med två s.k. Power cubes som anslöts till det befintliga elnätet.

- Vi har fått väldigt positiv respons från våra gäster som passat på att ladda enkelt och smidigt på väg till våra destinationer. Det är glädjande att se att så många väljer att resa hållbart till oss i fjällen, detta är bara början, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar

Sammanfattning:

• Laddstationen placerades vid Ljusdals rastplats längs riksväg 83. https://goo.gl/maps/p5BC6AHNfL53EVcW8

• Stationen var på plats: 19 februari 2022 – 11 mars 2022 och var öppen för alla elbilar med CCS-uttag

• Under perioden laddades ca 465 bilar, med flest antal laddningar under lördag och söndag

• Effekten som laddades räcker för att driva en elbil 7974 mil, vilket är ca 2 varv runt jorden.

• En Power cube är fylld med batterier från 5,5 Audi e-tron testbilar. 92 % av testbilarnas batterier kan återanvändas som energilager innan de återvinns.

• Effekt: 150-75 kW, om två bilar laddar blir effekten 150 kW om fyra bilar laddar samtidigt blir effekten 75 kW per bil när batterilagret är helt uppladdat.

Närmare 500 elbilister laddade vid de mobila sportlovsladdarna i Ljusdal.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.

Premiär för A6 Avant e-tron concept på eCarExpo i Stockholm4.4.2022 11:37:25 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april gör A6 Avant e-tron concept för första gången publik premiär. Visningen sker på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm under valborgshelgen. Konceptbilen bjuder på en förhandstitt inför lanseringen av den serieproducerade bilen som kommer 2024. Med upp till 70 mils räckvidd och laddningskapacitet på upp till 270 kW är det en spännande mässnyhet för alla elbilsspekulanter som efterfrågat en eldriven kombi.

Räkenskapsåret 2021: Rekordnivå i rörelseresultat och nettokassaflöde för Audi-koncernen18.3.2022 13:48:54 CET | Pressmeddelande

Under ett utmanande 2021 visade Audi återigen prov på sin styrka. Audi-koncernen nådde rekordnivåer både vad gäller rörelseresultat och nettokassaflöde. Omsättningen under föregående räkenskapsår var cirka 53 miljarder euro. Rörelseresultatet uppgick till 5,5 miljarder euro, medan rörelsemarginalen var 10,4 procent. Audi-koncernens höga nettokassaflöde på 7,8 miljarder euro vittnar om den starka förmågan till självfinansiering. Bakom den positiva resultatutvecklingen låg, förutom en aktiv hantering av halvledarbristen och en strikt kostnadsdisciplin, även prispositionering, starka restvärden, Lamborghinis och Ducatis goda resultat samt medvind i råvaruvärdering och valutaeffekter. Samtidigt fortsatte Audi konsekvent med omställningen och ökade leveranserna av elbilar med 57,5 procent. De konkreta effekterna av kriget i Ukraina på Audi-koncernens verksamhet kan i dagsläget inte slutgiltigt bedömas.