Succé för mobila sportlovsladdare

De mobila snabbladdarna som ställdes upp i Ljusdal har varit fullt utnyttjade av elbilsförare på väg till och från fjällen, totalt laddade närmare 500 bilar vid rastplatsen. Laddarna är en del i ett större projekt som syftar till att skapa hållbara energilösningar.

– Behovet har varit ännu större än vad vi anade. Redan under första veckan hade vi hundratals besökare vid laddstationen. På helgerna har det blivit kö vid ett antal tillfällen och det har varit bilar här och laddat långt in på nätterna, berättar Jimmy Anjevall vid Jämtkraft, som tillsammans med SkiStar och Audi har satt upp de tillfälliga laddarna i Ljusdal.

Men trots att det stundtals har varit kö till laddstationen var det positiva tongångar bland de som nyttjade de tillfälliga snabbladdarna.

– Det är ett jättebra initiativ, och en strategiskt bra plats för fjällresenärer. Vi stannade och laddade både på vägen upp och ned, säger Ted Wallin från Sigtuna som tillbringade sportlovet i Vemdalen tillsammans med sin familj.

Familjen Wallin är nyblivna elbilsägare och har bara haft sin Audi Q4 e-tron i tre veckor. Även om det kräver lite extra planering vid längre resor anser de att fördelarna överväger med elbil. Majoriteten av laddningarna sker trots allt hemma vid den egna laddboxen.

– Vi har fått väldigt positiv respons från våra gäster som passat på att ladda enkelt och smidigt på väg till våra destinationer. Det är glädjande att se att så många väljer att resa hållbart till oss i fjällen, detta är bara början, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar

Projektet är en del av det samarbete som Jämtkraft och SkiStar startade under hösten 2021, samarbetet ska bland annat utveckla laddinfrastrukturen på och på väg till SkiStars destinationer samt skapa en hållbar resa för SkiStars gäster till destinationerna. Laddstationen i Ljusdal är ett flexibelt koncept från Audi med två s.k. Power cubes som anslöts till det befintliga elnätet.

– Det har varit fantastiskt att möta så många engagerade elbilister. Det har också varit ett positivt projekt ur ett livscykelperspektiv eftersom vi återanvänt elbilbatterier i en ny funktion som buffertlager. Sportlovsladdarna har fungerat som ett väldigt bra komplement och visat på behovet av fler effektiva permanenta laddstationer på väg till fjällen. Antalet elbilar växer snabbt nu och redan i år beräknas var tredje ny bil i Sverige vara helt eldriven, säger Irene Bernald, kommunikationschef på Audi Sverige.

• Laddstationen placerades vid Ljusdals rastplats längs riksväg 83.
  • Stationen var på plats: 19 februari 2022 – 11 mars 2022
  • Under perioden laddades ca 465 bilar, med flest antal laddningar under lördag och söndag
  • Effekten som laddades räcker för att driva en elbil 7974 mil, vilket är ca 2 varv runt jorden.
  • En Power cube är fylld med batterier från 5,5 Audi e-tron testbilar. 92 % av testbilarnas batterier kan återanvändas som energilager innan de återvinns.
  • Effekt: 150-75 kW, om två bilar laddar blir effekten 150 kW om fyra bilar laddar samtidigt blir effekten 75 kW per bil när batterilagret är helt uppladdat.