Succé när över 300 000 barn och unga firade Skoljoggen 40 år

Fler än 300 000 barn och unga sprang, rullade och lunkade fram när Skoljoggen firade 40 år på skolor runtom i hela landet. "Att vi rör oss tillsammans för 40:e året i rad är överväldigande. Tack till alla vuxna och barn som gör detta möjligt", säger Jonas Leth, generalsekreterare vid Skolidrottsförbundet.

Hundratusentals barn springer Skoljoggen i dagarna. Här är eleverna på Björkhaga skola i Stockholm som deltar. Foto: Liisa Eelsoo/Skolidrottsförbundet

Skolidrottsförbundet har arrangerat Skoljoggen sedan 1982. Att delta kostar ingenting och alla deltar på sina villkor. Förbundet bidrar med information och tips, men det är de enskilda skolorna som står för arrangemanget. Tack vare engagerad skolpersonal och lärare, kunde loppet i år genomföras på fler än 1300 skolor från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Samtliga elever från förskola upp till år tre på gymnasiet har möjlighet att delta.

– Genom att vara där barnen är skapar vi i Skolidrottsförbundet rörelseglädje för alla, tillsammans med elever och lärare. Precis som i våra skolidrottsföreningar, Skol-IF, så är Skoljoggen på barn och ungas villkor. Jag är så stolt och glad över att vi har lyckats få 300 000 barn och unga i rörelse! Det är verkligen ett kvitto på hur viktig vår organisation är, säger Jonas Leth.

Skolorna arrangerar loppet på sitt eget sätt, vissa bygger ut till en hel hälsovecka, några klär ut sig och andra kör rullstolslopp.

Parallellt med Skoljoggen samlas också pengar in, via Springslanten, en frivillig insamling. Elever, skolpersonal, föräldrar och andra kunde i år donera pengar till Stiftelsen Move som arbetar för att främja verksamheter riktade mot barn och unga, som omfattar rörelse, ledarskap och demokrati.

– Det blir alltmer utmanande att få barn och unga i rörelse, inte minst efter pandemin, därför är det viktigt att vi på Skolidrottsförbundet stöttar ungas rörelse, säger Jonas Leth.

Mer om Skolidrottsförbundet och Skoljoggen

• Skolidrottsförbundet har arbetat med att få barn och unga i rörelse sedan 1916 och har nära 100 000 Skol-IF-medlemmar med verksamhet året runt i hela landet. Vill du veta mer om Skol-IF, barn och ungas egen förening? Läs mer här: https://skolidrott.se/
  • Om din skola har glömt att anmäla sig till Sveriges största rörelsefest så är det inte för sent! Skoljoggens officiella dag var den 15 september men skolor är fria att anordna den när de vill. Det går fortfarande att anmäla sig via: http://skoljoggen.se/
  • Vill du också starta en insamling till Stiftelsen Move? Gå in på: https://skolidrott.se/skoljoggen/for-springslanten/

Jonas Leth, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Om Skolidrottsförbundet
Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar. I dag finns cirka 600 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 23 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 83 000 medlemmar.