Succéetablering i Trollhättan

Två månader efter it- och kommunikationsföretaget Consids etablering i Trollhättan har företaget redan ett tiotal personer anställda. Senaste tillskottet är Mikael Elg, själv Trollhättebo, som tillträder som kontorschef i dagarna.

-Det är fantastiskt att vi redan har lyckats anställa ett tiotal personer. Flera kunder har också ramlat in. Det känns som att vi har riktig medvind i Trollhättan. Consid satte målet 40 anställda inom två år, jag tror att vi kommer att vara många fler till dess, säger Mikael Elg.

Mikael Elg kommer närmast från företaget Libitum, som levererar digitala bostadstjänster. Där var han produktägare och kontorsansvarig, men också utvecklare. Han har en gedigen erfarenhet av växande agila organisationer och har stora visioner för Trollhättan

-Trollhättan har en gedigen historia när det gäller entreprenörskap, innovation och kreativt skapande. Här finns alla förutsättningar för att stärka en redan etablerad it-hub. Kommunen har också klara ambitioner att utveckla Trollhättan som it-centra. Att etablera Consid i staden med all den kunskap som finns i bolaget kommer ge otroliga möjligheter för bra samarbeten och för att kunna skapa en rolig arbetsplats. Mitt stora engagemang finns i att etablera agil arbetskultur och arbetsmetoder. Där mycket dialog och strävan efter konstant förbättring skapar en rolig och motiverande arbetsplats, säger Mikael Elg.

Inom it-branschen råder en enorm kompetensbrist. Anledningen till att Consid etablerade sig i Trollhättan var dels att Trollhättan, med Högskolan Väst, erbjuder flera intressanta program och kurser med bäring på it, dels den goda samverkan som finns mellan kommunen och näringslivet.

Mikael Elg, kontorsansvarig i Trollhättan.

-Trollhättan Stad arbetar nära näringsliv, akademi och andra aktörer i samhället för att få positiv näringslivsutveckling. Vi uppskattar verkligen det stödet. Det finns ett driv och en vilja framåt. Här finns också ett mycket starkt näringsliv och flera stora företag. Jag är övertygad om att vi kommer att expandera vår affär och se till att stötta företagen med deras digitala transformation, säger Mikael Elg.

Consid, med huvudkontor i Jönköping, har över 1500 anställda och omsätter årligen över 1,5 miljarder kronor. Företaget finns på 36 orter i Sverige och har utsetts till Sveriges bästa arbetsgivare 2021. Ursprungsplanen var att ha runt 40 anställda inom två år. Det handlar främst om tjänster inom Java, .NET och systemutveckling. Siffran ser alltså ut att behöva revideras uppåt.

-Det är svårt att säga hur många anställda vi kommer att vara om två år. Men det kommer troligen att handla om många fler, säger Mikael Elg.

Consid är ett av landets snabbast växande företag och är verksamt inom it, management och kommunikation. Med över 1500 anställda, fördelade på 36 kontor, omsatte bolaget över 1,5 miljarder kronor 2021.