Succékampanjen Veganuari kommer till Sverige

Veganuary är kampanjen som startades i Storbritannien 2014 och som fått mer än 100 000 personer runt om i världen att prova veganskt under en månad. Nu tar Djurens Rätt Veganuary till Sverige under namnet Veganuari.

Veganuari finns till för alla som vill inleda det nya året grönare. Genom att anta utmaningen får de som deltar veckomenyer, erbjudanden och inspiration direkt till sin inkorg under hela månaden.

– Många är öppna för förändring i samband med ett nytt år. Veganuari är ett utmärkt tillfälle för alla som funderat på att prova veganskt att göra slag i saken, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Vad vi väljer att lägga på tallriken är ett av de mest betydelsefulla valen vi kan göra. Det är inom livsmedelsproduktionen flest antal djur dödas och vad vi äter har en väldigt stor påverkan på klimatet. Idag väljer upp mot var tionde svensk vego och intresset för att välja vego har ökat kraftigt de senaste åren.

– Genom att välja veganskt räddar varje människa tusentals individer. Den veganska maten är dessutom hälsosam, näringsriktig, variationsrik och smakar gott. Gör som tusentals andra, anta utmaningen!, säger Camilla Björkbom.

Mer information om Veganuari och en möjlighet att anta utmaningen finns på www.veganuari.se.

Kampanjen är ett samarbete med organisationen Veganuary.com.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Viktiga steg framåt men fler steg behövs - Djurens Rätt om förslaget till ny djurskyddslag10.1.2018 14:38Pressmeddelande

Den 11 januari kommer regeringen att fatta beslut om ett förslag till en uppdaterad och moderniserad djurskyddslag, ett förslag som därefter går vidare till Lagrådet. Djurens Rätt gläds åt bra ändringar rörande övergivna katter, elefanter och sjölejon på cirkus och att minkarna på pälsdjursfarmerna finns med, men förväntar sig fler initiativ för djuren i Sverige framöver.