Succékampanjen Veganuari kommer till Sverige

Veganuary är kampanjen som startades i Storbritannien 2014 och som fått mer än 100 000 personer runt om i världen att prova veganskt under en månad. Nu tar Djurens Rätt Veganuary till Sverige under namnet Veganuari.

Veganuari finns till för alla som vill inleda det nya året grönare. Genom att anta utmaningen får de som deltar veckomenyer, erbjudanden och inspiration direkt till sin inkorg under hela månaden.

– Många är öppna för förändring i samband med ett nytt år. Veganuari är ett utmärkt tillfälle för alla som funderat på att prova veganskt att göra slag i saken, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Vad vi väljer att lägga på tallriken är ett av de mest betydelsefulla valen vi kan göra. Det är inom livsmedelsproduktionen flest antal djur dödas och vad vi äter har en väldigt stor påverkan på klimatet. Idag väljer upp mot var tionde svensk vego och intresset för att välja vego har ökat kraftigt de senaste åren.

– Genom att välja veganskt räddar varje människa tusentals individer. Den veganska maten är dessutom hälsosam, näringsriktig, variationsrik och smakar gott. Gör som tusentals andra, anta utmaningen!, säger Camilla Björkbom.

Mer information om Veganuari och en möjlighet att anta utmaningen finns på www.veganuari.se.

Kampanjen är ett samarbete med organisationen Veganuary.com.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.