Succémässan Vegovision kommer till Stockholm

Djurens Rätts veganska mässa Vegovision har anordnats sex år i Umeå och två i Göteborg. Den 5-6 november 2016 gör mässan entré på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Vegovision är Djurens Rätts mässa med syfte att sprida vegansk matglädje och inspirera till en djurvänlig livsstil. Mässorna bjuder på god mat, lärorika föreläsningar och en bredd av utställare med olika veganska produkter.

- Vi märker att det finns ett stort intresse för vegansk mat och livsstil. Vegovision är en oerhört uppskattad mässa och många hör av sig tills oss och frågar när den kommer till Stockholm. Nu kan vi äntligen svara med ett datum, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Mässan arrangerades för första gången i Umeå år 2008 och har sedan dess växt i omfattning för varje år.Mässorna i Göteborg och Umeå slog båda besöksrekord under 2015 men tar nu en paus för att ge plats för Vegovision Stockholm, helgen 5-6 november 2016.

- Münchenbryggeriet utgör några av Stockholms mest attraktiva mäss- och eventlokaler och blir perfekta för Vegovision. Vi har precis börjat boka utställare och vi hoppas att minst 5 000 personer kommer att besöka Vegovision i Stockholm 2016, säger Claes Nordin, ansvarig för företagssamarbeten på Djurens Rätt.

Mer information om mässan kommer under våren.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.