Succén Bortbytingen går upp på Stora scenen

Författaren Sara Bergmark Elfgrens version av Selma Lagerlöfs novell Bortbytingen har gått för utsålda hus på Elverket under hösten. Nu flyttar den upp på Stora scenen med sju nya föreställningar och nypremiär 6 februari. För regi står Tobias Theorell.

Rasmus Luthander. Foto Jenny Baumgartner.

– En familjeföreställning på Stora scenen är en alldeles speciell händelse. Vi är så glada att Bortbytingen, denna vackra och berörande saga, får axla upp och möta en ännu större publik, säger Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten.

Bortbytingen, tretton år och troll, är avskydd och föraktad av alla människor i byn. Bonden som han har vuxit upp hos står knappt ut med att se honom. Bondhustrun är den enda som skyddar honom, men hon längtar efter sitt riktiga barn, det vackra gossebarn som blev utbytt mot en ful trollunge.

I Sara Bergmark Elfgrens Bortbytingen har även en myling tillkommit. Mylingen är en spökflicka som inte kan få ro i sin grav förrän någon ger henne sitt namn. Hon säger att människor är grymma och att bortbytingen borde ge sig av, men något håller honom kvar.

Sara Bergmark Elfgren, författare till bland annat Norra Latin, P3 Serie: De dödas röster och Cirkeln. Sara är även aktuell med pjäsen Oscar Liljas försvinnande på Malmös Stadsteater.

Tobias Theorell har regisserat såväl opera som teater. På Dramaten har han bland annat regisserat Anna Karenina, Figaros Bröllop och Stolarna. I augusti 2020 tillträder han som konstnärlig chef på Folkoperan i Stockholm.

Sagt i pressen om Bortbytingen
”en stark scenisk upplevelse att bära med sig genom livet” SvD
Det är mycket bra” Expressen

En produktion från Unga Dramaten. Familjeföreställning från 10 år.

Medverkande
Mia Benson – Klok gumma
Maia Hanson Bergqvist – Mylingen
Omid Khansari – Grannpojken/Trollbror
Rasmus Luthander – Bortbytingen
Siri Hamari – Pigan/Trollsyster
Razmus Nyström – Människobarnet Johan
Maria Salomaa – Bondhustrun/Trollmor
Andreas Rothlin Svensson – Bonden/Trollfar

Av Sara Bergmark Elfgren, efter Selma Lagerlöfs novell
Regi Tobias Theorell
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Musik Frida Johansson
Ljusdesign Ellen Ruge
Peruk och mask Barbro Forsgårdh, Nathalie Pujol
Content video: Velourfilm AB

Bortbytingen, 6 februari, Stora scenen.

Rasmus Luthander. Foto Jenny Baumgartner.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

The Ingmar Bergman International Theatre Festival changes its format in 20202.4.2020 15:02:00 CESTPress release

Uncertainty about how the covid-19 pandemic will develop in the world over the next six months has prompted the organisers of the Ingmar Bergman International Theatre Festival to change and adapt its programme. Originally conceived as a festival offering a meeting place for international dramatic art, the Royal Dramatic Theatre is now looking at the possibility of offering its audiences a few of the guest performances spread out over a year.

Formatet för Bergmanfestivalen 2020 förändras2.4.2020 14:58:00 CESTPressmeddelande

Osäkerheten kring hur Coronaepidemin kommer att utvecklas i världen under det närmaste halvåret innebär att programmet för Dramatens internationella teaterfestival, Bergmanfestivalen, kommer förändras och anpassas. Festivalen blir inte en lika sammanhållen mötesplats för internationell scenkonst som planerat. Dramaten arbetar istället för att kunna erbjuda publiken några av de gästspel som var inbokade, men utspritt under spelåret.

Dramaten visar inspelade föreställningar på Dramaten Play24.3.2020 15:00:57 CETPressmeddelande

Dramaten välkomnar med glädje publiken till den digitala tjänsten Dramaten Play, med start i morgon onsdag. Tjänsten kommer inledningsvis att innehålla ett bibliotek av tidigare inspelade Dramatenföreställningar, konserter och andra evenemang som exempelvis Performance Lecture. Innehållet, som är kostnadsfritt, kommer att fyllas på löpande och finnas kvar även när teatern öppnar för publik igen.