Succén Bortbytingen går upp på Stora scenen

Författaren Sara Bergmark Elfgrens version av Selma Lagerlöfs novell Bortbytingen har gått för utsålda hus på Elverket under hösten. Nu flyttar den upp på Stora scenen med sju nya föreställningar och nypremiär 6 februari. För regi står Tobias Theorell.

Rasmus Luthander. Foto Jenny Baumgartner.

– En familjeföreställning på Stora scenen är en alldeles speciell händelse. Vi är så glada att Bortbytingen, denna vackra och berörande saga, får axla upp och möta en ännu större publik, säger Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten.

Bortbytingen, tretton år och troll, är avskydd och föraktad av alla människor i byn. Bonden som han har vuxit upp hos står knappt ut med att se honom. Bondhustrun är den enda som skyddar honom, men hon längtar efter sitt riktiga barn, det vackra gossebarn som blev utbytt mot en ful trollunge.

I Sara Bergmark Elfgrens Bortbytingen har även en myling tillkommit. Mylingen är en spökflicka som inte kan få ro i sin grav förrän någon ger henne sitt namn. Hon säger att människor är grymma och att bortbytingen borde ge sig av, men något håller honom kvar.

Sara Bergmark Elfgren, författare till bland annat Norra Latin, P3 Serie: De dödas röster och Cirkeln. Sara är även aktuell med pjäsen Oscar Liljas försvinnande på Malmös Stadsteater.

Tobias Theorell har regisserat såväl opera som teater. På Dramaten har han bland annat regisserat Anna Karenina, Figaros Bröllop och Stolarna. I augusti 2020 tillträder han som konstnärlig chef på Folkoperan i Stockholm.

Sagt i pressen om Bortbytingen
”en stark scenisk upplevelse att bära med sig genom livet” SvD
Det är mycket bra” Expressen

En produktion från Unga Dramaten. Familjeföreställning från 10 år.

Medverkande
Mia Benson – Klok gumma
Maia Hanson Bergqvist – Mylingen
Omid Khansari – Grannpojken/Trollbror
Rasmus Luthander – Bortbytingen
Siri Hamari – Pigan/Trollsyster
Razmus Nyström – Människobarnet Johan
Maria Salomaa – Bondhustrun/Trollmor
Andreas Rothlin Svensson – Bonden/Trollfar

Av Sara Bergmark Elfgren, efter Selma Lagerlöfs novell
Regi Tobias Theorell
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Musik Frida Johansson
Ljusdesign Ellen Ruge
Peruk och mask Barbro Forsgårdh, Nathalie Pujol
Content video: Velourfilm AB

Bortbytingen, 6 februari, Stora scenen.

Rasmus Luthander. Foto Jenny Baumgartner.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Nypremiär för De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj13.2.2020 14:12:01 CETPressmeddelande

Ulla Kassius dramatisering av Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs berättelser om barns upplevelser och minnen från andra världskriget i dåvarande Sovjetunionen hyllades och fick goda vitsord efter premiären i september 2017. "Alla borde gå och se" skrev Aftonbladet. Med en ny bearbetning och delvis ny ensemble får den unga publiken nu åter möta några av Dramatens äldre skådespelare som återberättar dessa minnen från en tid då krigets vittnen var i samma ålder som vår nutida publik.

Dramaten och Sveriges Radio fortsätter samarbetet med Svenska berättelser på scen13.2.2020 09:08:51 CETPressmeddelande

Radioprogrammet Svenska berättelser bygger på lyssnarnas egna historier, skrivna och berättade av dem själva. Sedan 2016 har Dramaten och Sveriges Radio samarbetat och presenterat de dokumentära berättelserna live på scen tillsammans med poesi och musik. I vår ges en serie med tre föreställningar med en ny berättelse vid varje tillfälle. Premiär på Målarsalen den 19 mars.

Gästspel och workshop med danskompaniet Batsheva Dance Company12.2.2020 09:24:52 CETPressmeddelande

Ett av världens mest ansedda moderna danskompanier, Batsheva Dance Company gästspelar med dansföreställningen Decadance. Föreställningen, som ges på Lilla scenen den 6-7 juni, består av ett potpurri med dansnummer från flera verk av koreograf Ohad Naharin och framförs av kompaniets yngre dansare. Samma datum får publiken även tillfälle att delta i workshop i Gaga, Naharins och danskompaniets rörelsespråk. Den 6 juni ges även ett samtal med Ohad Naharin.

Sverigepremiär för fyrahundraårig brittisk klassiker11.2.2020 09:54:36 CETPressmeddelande

John Websters Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker som nu spelas för första gången i Sverige. En dramatisk historia om kvinnohat och frihetsbegär baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. Suzanne Osten debuterar som regissör på Stora scenen där skådespelaren Maia Hansson Bergqvist också gör sin första huvudroll. Sverigepremiär den 29 februari.