Succén "Förklara din forskning" är tillbaka!

Ikväll kl 21.00 är det säsongspremiär för "Förklara din forskning" på Axess TV. Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke intervjuar doktorander och nydisputerade forskare. Första säsongen gjorde succé! Där öppnades dörrar till konstkammare, lyftes etiska frågor kring kulturarv i krig och så fick vi se vår historia genom kartor. Nu kommer sex nya spännande samtal - varje tisdag kl 21.00, eller när det passar via axess.se och Youtube.

Del 1 av 6: Näringslivets opinionsbildning med Rikard Westerberg
Del 2 av 6: Digital diplomati med Elsa Hedling
Del 3 av 6: Våra historiska begravningar med Alexander Engström
Del 4 av 6: Hur skapas en mästerdetektiv? med Ivar Fahsing
Del 5 av 6: Svensk reklamhistoria med Elin Åström Rudberg
Del 6 av 6: Ledarskap under press med David Bergman

Här finns hela förra säsongen och kommande sändningstider: https://axess.se/tv/program.aspx?id=5959

Skönhet, brexit och polarisering i politiken - läs årets första Axess!11.2.2020 07:05:00 CETPressmeddelande

Vad planerar Boris Johnson förutom brexit? Läs PJ Anders Linders ledare. Katarina Barrling skriver om skönhetens kraft genom tiderna. Och flera artiklar ägnas åt den känslodrivna polariseringen som präglar politiken i allt högre utsträckning. Konflikt har blivit populärare än kompromiss, men det som har gått snett kan vridas rätt igen. Om detta och mycket mer i årets första Axess Magasin!

Till historiens försvar!10.12.2019 06:45:00 CETPressmeddelande

Julnumret av Axess blåser till strid mot den ogina behandlingen av historisk kunskap. Skolverket fick retirera om antiken, men det betyder inte att allt är gott och väl. Skolans historieämne har löjligt få timmar. Historiska erfarenheter ses som dammiga och förlegade. Det duger inte för ett kulturland. Dessutom Emil Uddhammar om kraven på lydnad i klimatdebatten och Richard Swartz om Milan Kundera. Plus 32 extra sidor om höstens svenska facklitteratur.

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.