Succén försvinner från Stockholm - exporteras till Göteborg och utlandet.

Folkkär som film och en enorm musikalsuccé i Stockholm. Men snart försvinner ”Så som i Himmelen” från Oscarsteatern. Nästa anhalt blir Göteborg och The Theatre, med premiär 15 maj.

Så som i Himmelen

Mäktigaste musikalen någonsin på Oscarsteatern i Stockholm. Framöver kan ”Så som i Himmelen” även bli en världsberömd föreställning. Snart stänger Oscars en av de mest kraftfulla scensatsningarna på många år. Publikrusningen är enorm – 200 000 har redan sett den.

Filmskaparen Kay Pollak är en av landets mest berömda och ansedda regissörer. Hans främsta framgång ”Så som i Himmelen” tog honom ända till Oscarsgalan i Hollywood 2005. Musikalen har därefter blivit verklighet, i samarbete med producenten Vicky von der Lancken, kompositören Fredrik Kempe och regissören Markus Virta. Nu väntar världen på den blivande musikalexporten - i bland annat Österrike, England, Finland och Norge är scenerna strax redo - men innan dess blir Göteborg första anhalt. Ensemblen från Oscars förblir intakt på svenska med bland andra Malena Ernman, Philip Jalmelid och Tuva B Larsen.

Trots över 220 utsålda föreställningar är stämningen på topp i ensemblen. - Vi har fortfarande kul ihop, varje kväll är en stark upplevelse med många känslor inblandade, säger Philip Jalmelid, som tolkar rollen som Michael Nyqvist gjorde i filmen. Men inför fullsatta salonger och i stridens hetta sker dramatiska händelser bakom kulisserna. - Vi har snabba klädbyten och måste ibland hinna byta scenkostymer på 20 sekunder. Då är man tacksam att det finns påklädare som står beredda med nästa klänning, skrattar Tuva B Larsen.

Trots att filmen frälst publik över hela världen utspelas den i Ljusåker, ett litet samhälle i Norrbotten. Rollen som hemvändande körledaren Daniel Daréus blev en av Michael Nyqvists många minnesvärda roller. I musikalen spelas rollen av Philip Jalmelid, som genomgående mött lysande recensioner.

Drömmande Lena, kassörskan i lanthandeln, spelas av Tuva B Larsen. Lennart Jähkels komiska filmroll som försäljaren Arne spelas växelvis av Morgan Alling och Björn Kjellman. Anders Ekborg gör kyrkoherden Stig Berggren, som ogillar att hans fru Inger (Sofia Pekkari) sjunger i den lokala kören. Christopher Wollter axlar Per Morbergs grymma filmkaraktär Conny - Gabriellas osympatiske make - som till slut tar till våld mot den uppmuntrande körledaren. Filmens ledmotiv ”Gabriellas sång” blev en svensk klassiker med 68 veckor på Svensktoppen. Rollen och även sången görs i filmen av Helen Sjöholm. Denna roll spelas av svenskinternationella sångerskan Malena Ernman. Genom musikalen har Ernman återförenats med kompositören Fredrik Kempe, som skrev vinnarlåten La Voix i Melodifestivalen 2009.

”Så som i Himmelen” prod av Vicky Nöjesproduktion, 2Entertain och Krall Entertainment. Göteborgsbilj. släpps 25 nov. Premiär på The Theatre i Göteborg 15/5 2020. (Spelas på Oscarsteatern t.o.m 14/3.) Press Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

Så som i Himmelen
Så som i Himmelen, Foto Mats Bäcker

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Öppet brev no. 2: UPPLEVELSEBRANSCHEN NÄRMAR SIG MED STORMSTEG EN TOTAL KOLLAPS, REGERINGEN MÅSTE GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING - NU!21.9.2020 15:13:36 CESTPressmeddelande

För en månad sedan gick vi ut med ett öppet brev till regeringen som plockades upp av media och spreds i sociala kanaler. Därefter har vi intervjuats om branschens tuffa läge i Nyhetsmorgon i TV4 och en rad olika tidningar samt diskuterat frågan i möten med politiker på riksdagsnivå, med kansliråd på kulturdepartementet och med ordförande i kulturutskottet. De har alla visat ett stort intresse och ställt många frågor för att verkligen förstå branschen och det behov av tidsramar, tydlighet i restriktioner och tillräckliga stödpaket som vi alla desperat efterfrågar. Vi uppskattar dessa dialoger och finns självklart tillgängliga för en fortsättning – men för en hel närings överlevnad krävs handling – och det måste ske NU!

Moment Groups likviditet negativt påverkad av coronapandemin - prognostiserad likviditetsbrist under mitten av fjärde kvartalet18.9.2020 15:57:58 CESTPressmeddelande

Bolagets ledning har tidigare meddelat att bolagets likviditet bedömts vara tillräcklig för att bedriva verksamheten fram till och med utgången av 2020 under förutsättning att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020. Då restriktionslättnader uteblivit är återöppningen av bolagets olika verk-samheter inte möjlig i den utsträckning som krävs för tillfredsställande likviditet. Tillräckliga stödpaket har heller inte beslutats från regeringens håll. Bolaget bedömer därför att det finns risk för att likviditetsbrist uppstår i mitten av fjärde kvartalet 2020. Ett intensivt arbete pågår för att säkra såväl likviditeten i närtid som finansieringen på längre sikt.

VD har ordet - hämtat från rapporten 1 jan-30 jun 202024.7.2020 09:13:36 CESTPressmeddelande

Perioden april till och med juni har för Moment Group dominerats av coronapandemins negativa konsekvenser för nöjes- och upplevelsebranschen. Under kvartalet har nettoomsättningen från verksamheterna uppgått till 14 msek (168 msek) vilket speglar branschens förutsättningar under rådande kraftfulla myndighets-restriktioner. Under kvartalet har arbetet fokuserats på att hantera den ansträngda likviditeten samt att skapa en mer flexibel kostnadsbas för en mer effektiv verksamhet framgent.

Höstens föreställningar av Saturday Night Fever på China Teatern och Rain Man på Oscarsteatern flyttas till våren 2021.23.6.2020 11:20:51 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Sedan i slutet av mars står större delen av kultursverige stilla sedan allmänna tillställningar i Sverige begränsats till max 50 deltagare, allt beroende på Coronavirusets (Covid-19) framfart. Producenterna bakom produktionerna, Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain, har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lätta, men med rådande situation fattas nu beslutet att flytta Rain Man på Oscarsteatern och Saturday Night Fever på China Teatern till vårsäsongen 2021. Beslutet tas nu för att garantera att både gäster och personal ska känna sig trygga när de vistas på teatrarna. Nya premiärdagar planeras till den 6 januari 2021 för Rain Man på Oscarsteattern samt den 21 januari 2021 för Saturday Night Fever på China Teatern. Samtliga berörda kunder kontaktas personligen.