Succén försvinner från Stockholm - exporteras till Göteborg och utlandet.

Folkkär som film och en enorm musikalsuccé i Stockholm. Men snart försvinner ”Så som i Himmelen” från Oscarsteatern. Nästa anhalt blir Göteborg och The Theatre, med premiär 15 maj.

Så som i Himmelen

Mäktigaste musikalen någonsin på Oscarsteatern i Stockholm. Framöver kan ”Så som i Himmelen” även bli en världsberömd föreställning. Snart stänger Oscars en av de mest kraftfulla scensatsningarna på många år. Publikrusningen är enorm – 200 000 har redan sett den.

Filmskaparen Kay Pollak är en av landets mest berömda och ansedda regissörer. Hans främsta framgång ”Så som i Himmelen” tog honom ända till Oscarsgalan i Hollywood 2005. Musikalen har därefter blivit verklighet, i samarbete med producenten Vicky von der Lancken, kompositören Fredrik Kempe och regissören Markus Virta. Nu väntar världen på den blivande musikalexporten - i bland annat Österrike, England, Finland och Norge är scenerna strax redo - men innan dess blir Göteborg första anhalt. Ensemblen från Oscars förblir intakt på svenska med bland andra Malena Ernman, Philip Jalmelid och Tuva B Larsen.

Trots över 220 utsålda föreställningar är stämningen på topp i ensemblen. - Vi har fortfarande kul ihop, varje kväll är en stark upplevelse med många känslor inblandade, säger Philip Jalmelid, som tolkar rollen som Michael Nyqvist gjorde i filmen. Men inför fullsatta salonger och i stridens hetta sker dramatiska händelser bakom kulisserna. - Vi har snabba klädbyten och måste ibland hinna byta scenkostymer på 20 sekunder. Då är man tacksam att det finns påklädare som står beredda med nästa klänning, skrattar Tuva B Larsen.

Trots att filmen frälst publik över hela världen utspelas den i Ljusåker, ett litet samhälle i Norrbotten. Rollen som hemvändande körledaren Daniel Daréus blev en av Michael Nyqvists många minnesvärda roller. I musikalen spelas rollen av Philip Jalmelid, som genomgående mött lysande recensioner.

Drömmande Lena, kassörskan i lanthandeln, spelas av Tuva B Larsen. Lennart Jähkels komiska filmroll som försäljaren Arne spelas växelvis av Morgan Alling och Björn Kjellman. Anders Ekborg gör kyrkoherden Stig Berggren, som ogillar att hans fru Inger (Sofia Pekkari) sjunger i den lokala kören. Christopher Wollter axlar Per Morbergs grymma filmkaraktär Conny - Gabriellas osympatiske make - som till slut tar till våld mot den uppmuntrande körledaren. Filmens ledmotiv ”Gabriellas sång” blev en svensk klassiker med 68 veckor på Svensktoppen. Rollen och även sången görs i filmen av Helen Sjöholm. Denna roll spelas av svenskinternationella sångerskan Malena Ernman. Genom musikalen har Ernman återförenats med kompositören Fredrik Kempe, som skrev vinnarlåten La Voix i Melodifestivalen 2009.

”Så som i Himmelen” prod av Vicky Nöjesproduktion, 2Entertain och Krall Entertainment. Göteborgsbilj. släpps 25 nov. Premiär på The Theatre i Göteborg 15/5 2020. (Spelas på Oscarsteatern t.o.m 14/3.) Press Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

Så som i Himmelen
Så som i Himmelen, Foto Mats Bäcker

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter drygt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har närmare 600 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Succémusikalen ”Så som i Himmelen” med bland andra Malena Ernman utökas i Göteborg – 11 nya föreställningar släpps!6.12.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

De har fått publiken att både skratta och gråta i snart två år – nu maxar den stjärnspäckade ensemblen sitt kommande gästspel i Göteborg. Det är hårt tryck på föreställningarna i maj som nu i princip är utsålda och därför släpps 11 extrashower i juni. Ända fram till fotbolls-EM börjar, blir det Kay Pollak-musikal på The Theatre.

Ola Salos IT TAKES A FOOL TO REMAIN SANE sätter nytt rekord, med 100 shower på mindre än ett år5.12.2019 22:00:00 CETPressmeddelande

I kväll spelas den 100:e showen av den ultimata succén It takes a fool to remain sane, på anrika Hamburger Börs i Stockholm. I enlighet med showens signum firas detta extravagant, med en absolut sista förlängning av vårens spelperiod. Ytterligare 11 shower släpps, men sedan är äventyret definitivt slut. “Ola och hela ensemblen är så värda detta! Han är en unik artist med en lika unik låtskatt, allt paketerat i ett bombastiskt Rock n´ Roll-uttryck. Det var en fullkomlig dröm att arbeta med.”, säger showens regissör, Edward Af Sillén.

STOR SUCCÉ FÖR DANNY SAUCEDO I GÖTEBORG – NU SLÄPPS ÄNNU FLER BILJETTER!15.11.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Den 31 oktober hade Danny Saucedo premiär för sin nya show – ”The Run(A)way Show” på The Theatre i Göteborg. Hyllningarna har kommit från alla håll och både publik- och kritikerkår är eniga. Det här är en show som verkligen tänjer på alla gränser för vad som är möjligt i sådana här sammanhang. Sedan succén blivit ett faktum, har det varit svårt att få biljetter. ”Till fansens stora glädje kan vi nu berätta att ytterligare biljetter till attraktiva datum släpps till försäljning. Totalt utökas kapaciteten med drygt 3000 biljetter”, säger producent Mikael Gordon-Solfors.

PUBLIKSUCCÉN Stulen Kärlek gästspelar på Lisebergsteatern våren 2020.4.11.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 har det varit 40-årsjubileum för buskiskungarna Stefan Gerhardsson och Krister Classon. I pjäsen Stulen Kärlek återförenas de genom att Stefan tar plats på scen och Krister agerar manusförfattare. Nu kommer 2019 års stora försäljningssuccé Stulen Kärlek till Göteborg. Vinterns inträde på Lisebergsteaterns scen blir en fortsättning av sommarens stora framgång på Vallarnas friluftsteater, och på den turné som gått för fulla hus hela hösten. Nu avslutas Stulen Kärlek-lavinen med ett sju helger långt GÄSTSPEL på Lisebergsteatern under mars-april 2020.