Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Schwerin: slottet och panoramavy över staden. FOTO: © DZT / Franceso Caravillano

Förutom affärsplattformen tog deltagarna del av vårt informationsprogram som omfattade paneldiskussioner och webbseminarier med market insights om läget för tysk incomingturism; de senaste trenderna och framtidsplaner för betydande partners inom den tyska turistindustrin, samt DZT:s aktuella och planerade marknadsföringskampanjer under de kommande två åren.

Iris Müller, chef för DZT Stockholm, kommenterar:

– Vi vill rikta ett hjärtligt tack till alla deltagare från den svenska marknaden. Vi är medvetna om att läget fortfarande är ansträngt, men tillsammans blickar vi framåt och riktar vårt fokus mot framtiden efter pandemin.

En undersökning bland leverantörer och inköpare visar att det virtuella formatet var en stor succé. 90 procent av deltagarna uppgav att de var nöjda/mycket nöjda med vGTM; 84 procent av de tillfrågade uppgav att vGTM var en bra/mycket bra plattform för att göra affärer; 92 procent knöt nya affärskontakter på vGTM, och 90 procent avser att delta i GTM igen.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Genomförandet av virtualGTM 2020 sänder en kraftfull signal för tysk incomings recoveryprogram. Det oväntat stora gensvaret bekräftar vårt beslut att utveckla denna virtuella marknadsplats som ett alternativ till den fysiska GTM. 70 procent av deltagarna hade tidigare deltagit i GTM vilket innebär att årets virtuella upplaga var lika välbesökt som de tidigare årens fysiska evenemang. Enligt feedback från deltagarna har GTM – även som virtuellt evenemang – på ett imponerande sätt hävdat sin position som det största försäljningsevenemanget för tysk incomingturism.

Det inplanerade GTM 2020 i Rostock som skulle gå av stapeln i maj i år har i samförstånd mellan DZT och eventets värd, Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern, skjutits upp till år 2021 på grund av Coronapandemin.

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.