Summering av en helg i Falkenberg med vissa ljusglimtar

Även om inte solen sken i Falkenberg under den fjärde STCC-deltävlingen kan PWR Racing – SEAT Dealer Team summera en helg med vissa ljusglimtar. Ett delvis lyckat kval, bra speed i bilarna och en andraplats för Kristoffersson i första STCC-racet var teamets största glädjeämnen.
Det första racet för dagen bjöd på regn och många långsammare bilar långt fram på startgridden, något som bäddade för ett intressant race med många omkörningar.

Johan och Emma som startade femma respektive sexa körde snabbt upp sig till tredje och fjärde plats. Emma som var överlägset snabbast ute på banan kom snabbt ifatt Volvobilarna och tog sig förbi Dahlgren, en omkörning som senare bestraffades med drive through. Johan slutade därmed på andraplats. Haglöf som gjorde en stark uppkörning från att ha startat sist slutade femma, med Emma bakom sig på en sjätteplats.

- Det är lätt att förväntningarna ställs högt efter en sådan succéhelg som på Anderstorp senast, med dubbla vinster och en tredjeplats. Men trots att resultaten inte var på samma nivå denna helg ser teamet riktigt starkt ut och visar att snabbheten finns där, jag ser fram emot nästa race på Gelleråsen i Karlskoga, säger Per Brinkenberg, märkesansvarig SEAT Sverige.

I det andra racet, med omvänd startordning, var det mer upplagt för kaos. Något som tyvärr också infriades när både Emma och Daniel fick bryta racet, tillsammans med fyra andra bilar. Johan som råkade ut för en punktering i början av racet lyckades efter sitt depåstopp säkra en femteplats över mållinjen.

- Jag tycker att vi visade prov på bra speed i helgen. Redan på träningarna var vi med i topp, trots extremt slitna däck. Sen gör en rad misstag, bland annat med ratten som lossnade på kvalet, att resultaten inte är så bra som jag önskat, säger Daniel Haglöf.

- Halvvägs in i säsongen känns det som att vi börjar bli ett ordentligt sammansvetsat team med bättre och bättre struktur i allt vi gör. Jag ser redan fram emot att komma tillbaka till Karlskoga 13-14 augusti efter lite välbehövlig vila. Säsongsinledningen har varit minst sagt extrem belastningsmässigt, avslutar teamchef Daniel Andersson.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på 1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f