Summering av en helg i Falkenberg med vissa ljusglimtar

Även om inte solen sken i Falkenberg under den fjärde STCC-deltävlingen kan PWR Racing – SEAT Dealer Team summera en helg med vissa ljusglimtar. Ett delvis lyckat kval, bra speed i bilarna och en andraplats för Kristoffersson i första STCC-racet var teamets största glädjeämnen.
Det första racet för dagen bjöd på regn och många långsammare bilar långt fram på startgridden, något som bäddade för ett intressant race med många omkörningar.

Johan och Emma som startade femma respektive sexa körde snabbt upp sig till tredje och fjärde plats. Emma som var överlägset snabbast ute på banan kom snabbt ifatt Volvobilarna och tog sig förbi Dahlgren, en omkörning som senare bestraffades med drive through. Johan slutade därmed på andraplats. Haglöf som gjorde en stark uppkörning från att ha startat sist slutade femma, med Emma bakom sig på en sjätteplats.

- Det är lätt att förväntningarna ställs högt efter en sådan succéhelg som på Anderstorp senast, med dubbla vinster och en tredjeplats. Men trots att resultaten inte var på samma nivå denna helg ser teamet riktigt starkt ut och visar att snabbheten finns där, jag ser fram emot nästa race på Gelleråsen i Karlskoga, säger Per Brinkenberg, märkesansvarig SEAT Sverige.

I det andra racet, med omvänd startordning, var det mer upplagt för kaos. Något som tyvärr också infriades när både Emma och Daniel fick bryta racet, tillsammans med fyra andra bilar. Johan som råkade ut för en punktering i början av racet lyckades efter sitt depåstopp säkra en femteplats över mållinjen.

- Jag tycker att vi visade prov på bra speed i helgen. Redan på träningarna var vi med i topp, trots extremt slitna däck. Sen gör en rad misstag, bland annat med ratten som lossnade på kvalet, att resultaten inte är så bra som jag önskat, säger Daniel Haglöf.

- Halvvägs in i säsongen känns det som att vi börjar bli ett ordentligt sammansvetsat team med bättre och bättre struktur i allt vi gör. Jag ser redan fram emot att komma tillbaka till Karlskoga 13-14 augusti efter lite välbehövlig vila. Säsongsinledningen har varit minst sagt extrem belastningsmässigt, avslutar teamchef Daniel Andersson.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på 1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h