Summering av en helg i Falkenberg med vissa ljusglimtar

Även om inte solen sken i Falkenberg under den fjärde STCC-deltävlingen kan PWR Racing – SEAT Dealer Team summera en helg med vissa ljusglimtar. Ett delvis lyckat kval, bra speed i bilarna och en andraplats för Kristoffersson i första STCC-racet var teamets största glädjeämnen.
Det första racet för dagen bjöd på regn och många långsammare bilar långt fram på startgridden, något som bäddade för ett intressant race med många omkörningar.

Johan och Emma som startade femma respektive sexa körde snabbt upp sig till tredje och fjärde plats. Emma som var överlägset snabbast ute på banan kom snabbt ifatt Volvobilarna och tog sig förbi Dahlgren, en omkörning som senare bestraffades med drive through. Johan slutade därmed på andraplats. Haglöf som gjorde en stark uppkörning från att ha startat sist slutade femma, med Emma bakom sig på en sjätteplats.

- Det är lätt att förväntningarna ställs högt efter en sådan succéhelg som på Anderstorp senast, med dubbla vinster och en tredjeplats. Men trots att resultaten inte var på samma nivå denna helg ser teamet riktigt starkt ut och visar att snabbheten finns där, jag ser fram emot nästa race på Gelleråsen i Karlskoga, säger Per Brinkenberg, märkesansvarig SEAT Sverige.

I det andra racet, med omvänd startordning, var det mer upplagt för kaos. Något som tyvärr också infriades när både Emma och Daniel fick bryta racet, tillsammans med fyra andra bilar. Johan som råkade ut för en punktering i början av racet lyckades efter sitt depåstopp säkra en femteplats över mållinjen.

- Jag tycker att vi visade prov på bra speed i helgen. Redan på träningarna var vi med i topp, trots extremt slitna däck. Sen gör en rad misstag, bland annat med ratten som lossnade på kvalet, att resultaten inte är så bra som jag önskat, säger Daniel Haglöf.

- Halvvägs in i säsongen känns det som att vi börjar bli ett ordentligt sammansvetsat team med bättre och bättre struktur i allt vi gör. Jag ser redan fram emot att komma tillbaka till Karlskoga 13-14 augusti efter lite välbehövlig vila. Säsongsinledningen har varit minst sagt extrem belastningsmässigt, avslutar teamchef Daniel Andersson.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på 1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är