Sund konkurrens kräver kontroller på byggarbetsplatserna

Enligt en ny undersökning från Skatteverket av företagens inställning till skattesystemet instämmer 53 procent av byggföretagen som svarat på undersökningen i påståendet ”Svarta löner förekommer i vår bransch”. Motsvarande siffra 2013 var 26 procent.

- Det här visar på en mycket oroande utveckling. Våra medlemsföretag vill ha sund konkurrens. Svartarbete och regelfusk får aldrig löna sig. Därför behövs såväl utveckling och kontroll av gällande regelverk som uppföljning och effektiva sanktionssystem, säger Malin Nilsson, koncernjurist på Sveriges Byggindustrier.

Sedan Skatteverkets förra undersökning 2013 har en rad regelförändringar gjorts för att minska möjligheten till skattefusk. Exempel på sådana är regler om personalliggare (trädde i kraft 1 januari 2016) och lagregler om arbetsgivardeklaration på individnivå (införs 1 juli 2018). Sveriges Byggindustrier vill även att anmälningsplikt till Skatteverket ska införas för de som ska utföra arbete i Sverige och är i grunden positiv till den promemoria från Skatteverket om införandet av regler om att utländska arbetstagare i vissa fall ska beskattas i Sverige från och med första dagen de är verksamma i Sverige.

- Vår förhoppning är att dessa regeländringar tillsammans ska leda till en sundare byggbransch. Men lagar och regler ska också följas. Därför måste det också till skärpta kontroller av branschen, främst på arbetsplatserna för att hitta de företag som struntar i lagar och regler. Det är bra att Skatteverket nu öppnar för det, säger Malin Nilsson.

Den 1 januari 2016 sänkte regeringen ROT-avdraget. Skatteverket konstatera i sin rapport att det kan ha ”medfört att byggföretagen upplever att fler kan tänka sig att köpa svart arbetskraft igen”

- Det här är precis den utveckling vi har varnat för. När ROT-avdraget infördes 2008 var det just för att motverka svartarbete och våra medlemsföretag såg snabbt en tydlig positiv förändring. Nu är det dags för regeringen att noga undersöka effekterna av den politik man drivit och återställa ROT-avdraget, säger Malin Nilsson.

Skatteverkets undersökning baseras på frågor till 600 byggföretag. Svarsfrekvensen är på vissa frågor endast knappt 30%. Det vore därför intressant att göra en mer omfattande undersökning för att kunna dra säkrare slutsatser.

För mer information, kontakta Malin Nilsson, koncernjurist, +46 702-69 97 49

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.