Sund konkurrens kräver kontroller på byggarbetsplatserna

Enligt en ny undersökning från Skatteverket av företagens inställning till skattesystemet instämmer 53 procent av byggföretagen som svarat på undersökningen i påståendet ”Svarta löner förekommer i vår bransch”. Motsvarande siffra 2013 var 26 procent.

- Det här visar på en mycket oroande utveckling. Våra medlemsföretag vill ha sund konkurrens. Svartarbete och regelfusk får aldrig löna sig. Därför behövs såväl utveckling och kontroll av gällande regelverk som uppföljning och effektiva sanktionssystem, säger Malin Nilsson, koncernjurist på Sveriges Byggindustrier.

Sedan Skatteverkets förra undersökning 2013 har en rad regelförändringar gjorts för att minska möjligheten till skattefusk. Exempel på sådana är regler om personalliggare (trädde i kraft 1 januari 2016) och lagregler om arbetsgivardeklaration på individnivå (införs 1 juli 2018). Sveriges Byggindustrier vill även att anmälningsplikt till Skatteverket ska införas för de som ska utföra arbete i Sverige och är i grunden positiv till den promemoria från Skatteverket om införandet av regler om att utländska arbetstagare i vissa fall ska beskattas i Sverige från och med första dagen de är verksamma i Sverige.

- Vår förhoppning är att dessa regeländringar tillsammans ska leda till en sundare byggbransch. Men lagar och regler ska också följas. Därför måste det också till skärpta kontroller av branschen, främst på arbetsplatserna för att hitta de företag som struntar i lagar och regler. Det är bra att Skatteverket nu öppnar för det, säger Malin Nilsson.

Den 1 januari 2016 sänkte regeringen ROT-avdraget. Skatteverket konstatera i sin rapport att det kan ha ”medfört att byggföretagen upplever att fler kan tänka sig att köpa svart arbetskraft igen”

- Det här är precis den utveckling vi har varnat för. När ROT-avdraget infördes 2008 var det just för att motverka svartarbete och våra medlemsföretag såg snabbt en tydlig positiv förändring. Nu är det dags för regeringen att noga undersöka effekterna av den politik man drivit och återställa ROT-avdraget, säger Malin Nilsson.

Skatteverkets undersökning baseras på frågor till 600 byggföretag. Svarsfrekvensen är på vissa frågor endast knappt 30%. Det vore därför intressant att göra en mer omfattande undersökning för att kunna dra säkrare slutsatser.

För mer information, kontakta Malin Nilsson, koncernjurist, +46 702-69 97 49

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.