Sundbyberg är Årets kulturkommun 2020

Vision har i dag utsett Sundbyberg till Årets kulturkommun 2020. Sundbyberg får priset för att kommunen satsar ambitiöst och kreativt på ett inkluderande kulturliv. Det är 31:e året i rad som Vision utser Årets kulturkommun.

- Jag är så stolt och glad över utmärkelsen! Det finns många konkreta exempel på hur vi driver, stöttar och utvecklar kulturens förutsättningar i Sundbyberg. Genom att jobba både prestigelöst, kreativt och strategiskt med engagerade och kompetenta medarbetare ges förutsättningar för att skapa hållbara samarbeten både inom och utanför kommunens gränser. Kulturen ska finnas tillgänglig och välkomnande för alla boende och besökande i Sundbyberg, säger Sofie Aspeqvist, kulturchef i Sundbyberg.

- Jag är djupt imponerad av kulturverksamheten i landets till ytan minsta kommun. Engagemanget och ambitionen är enorm och man har en långsiktig plan att fortsätta på den inslagna vägen, säger juryns ordförande Ove Jansson.

Motivering Årets kulturkommun 2020:

Årets kulturkommun 2020 är Sveriges till ytan minsta kommun, men i kultursammanhang en gigant. Kommunen satsar ambitiöst och kreativt på ett inkluderande kulturliv. Insatser riktade mot barn introduceras redan vid sex månaders ålder för att stimulera språkträning. Därefter fortsätter kommunen att via kultur möta medborgarna i olika åldrar.

Biblioteken i Signalfabriken och Hallonbergen har en bred och framåtsyftande verksamhet och är väl rustade för att möta sina besökare i livets olika skeden. Den både kort- och långsiktiga biblioteksplanen lägger fokus på aktiviteter och program riktade till prioriterade grupper såsom barn, unga, nya svenskar och personer med funktionshinder.

Kommunen har en generös inställning till föreningslivet. Ett positivt samarbete mellan kommunen och olika föreningar stimulerar medborgarna till delaktighet i kulturlivet.

Kulturscenen Bristol där film och teater visas stöds också av kommunen. Den som är intresserad av konst kan i Marabouparken och konsthallen njuta av konstupplevelser både ute och inne.

Kulturskolan imponerar med ett brett utbud för barn och unga. Kommunen ser kulturaktiviteter som ett sätt att motverka den oroväckande våldsspiralen i samhället. Ett aktivt arbete bedrivs för att nå grupper i socialt utsatta områden.

Kommunen står för ett nytänkande och alla anställda vid kultur- och fritidsförvaltningen är HBTQ-certifierade. Personalen är utbildad för att bemöta och utmana normer som kan begränsa människors liv.

Kulturens betydelse för hälsan visar kommunen genom flera spännande projekt. ”Musik genom hela livet” är en verksamhet som involverar både unga och äldre genom att musicerande ungdomar kontinuerligt besöker äldreboenden. ”Dansa utan krav” är en aktivitet som riktar sig till unga som lever med psykisk ohälsa”.

Kommunens egna ledord ”Levande, nytänkande och tillsammans” stämmer väl in på Sundbybergs stad som Vision med stolthet utser till Årets Kulturkommun 2020.

Prisutdelningen ägde rum i Atriumgården i Stadsbiblioteket i Lund, som är 2019 års kulturkommun. Från Sundbyberg deltog Peter Schilling, kommunstyrelsens ordförande, Sofie Aspeqvist, kulturchef, Margareta Engstrand, bibliotekschef och Helene Svensson, Visions lokala ordförande i Sundbyberg.

Juryns ordförande Ove Jansson, som även är förste vice ordförande i Vision, delade ut konstverket ”Karusellen”, en akvarellmålning av konstnären Kourosh Safina. Annika Eklund, kulturchef i Lund, lämnade över vandringspriset, ett glasäpple av Rune Strand, som Sundbyberg får behålla under det kommande året.

Läs mer på www.vision.se

För ytterligare information, kontaktaEwa Henriksson, kulturansvarig i Vision, 070 - 574 34 07 eller Sofie Aspeqvist, kulturchef i Sundbyberg, tfn 08 706 86 60.