Sundsvallslaget ZlowUnix knackade sig till seger i Considition

Sundsvallsteamet ZlowUnix knackade sig till seger i den världsomspännande hackatonen Considition. Rekordmånga lag var anmälda och spänningen olidlig ända till slutet. Uppgiften: att bygga en smart och hållbar stad.

ZlowUnix

- Det blev så otroligt stressigt på slutet när alla fyra finalisterna låg så lika. Tid, energi och passion är det som lett oss till seger, säger Jimmy Åhlander, en av medlemmarna i team ZlowUnix.

Förutom Jimmy Åhlander består ZlowUnix av Rickard Nyman, båda hemmahörande i Sundsvall. De tog hem segern med 25 063 poäng. Avgörande var att laget lyckades bygga många bostäder och bra grönområden, med så lite koldioxidutsläpp som möjligt.

På andra plats kom nerds, med Ludvig Cederfelt och Gunnar Dahlberg, från Stockholm. Bronsplatsen tog Filip Björnåsen från Mölnlycke.

Considition är ett årligen återkommande hackaton som spänner över hela världen. Tanken är att uppmuntra innovation som bidrar till samhällsnytta. Den här gången arrangeras Considition i samarbete med Riksbyggen.

- Hållbara städer är en av de mest avgörande frågorna i dag. Digitalisering, innovation och AI är alla viktiga beståndsdelar i framtidens hållbara samhälle, säger Amir Chizari, IT- och digitaliseringschefpå Riksbyggen.

Vinnarna får åka till London under 2021 för att lära sig mer om smarta, mobila och hållbara städer under Smart City Summit - där företag som bland andra Tesla, Uber och Google gästar.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Ljungby, Sundsvall, Nyköping, Gävle, Värnamo, Kalmar, Borås, Karlstad och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se