Ideon Science Park

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe Eco Sport Body and Face Sunscreen

Konventionelle Sonnencreme basiert auf chemischen UV-Filtern, die dafür verantwortlich gemacht werden, dass bis zu 10% der weltweiten Korallenriffe von Bleichung bedroht sind (Donavaro, 2008 & NY Times, 2017). Insgesamt werden 63% der Inhaltsstoffe in den beliebtesten Sonnencremes auf dem schwedischen Markt zum Beispiel als gefährlich für Menschen, Tiere oder die Umwelt eingestuft (Bohman, 2016). Das führt zur Zerstörung mariner Lebewesen, Hormonstörungen bei Menschen und Tieren und sogar Hautkrebs (Bohman, 2016 & EWG, 2017, "The Trouble With Sunscreen Chemicals"). Dieser Prozentsatz ist beinahe ebenso hoch bei biologischer und natürlicher Sonnencreme, bei der 48% der Inhaltsstoffe als gefährlich eingestuft werden laut der Universität Lund (Bohman, 2016).

Suntribe geht einen neuen Weg in Richtung sicheren und umweltfreundlichen Sonnenschutzes. Suntribes Produkte sind vollkommen frei von gefährlichen Chemikalien oder unnötigen Inhaltsstoffen wie Konservierungsstoffen oder Parfümen. Verglichen mit einem Industriedurchschnitt von 27 Inhaltsstoffen (Bohman, 2016), basieren Suntribe Sonnencremes auf zwischen drei und sieben Inhaltsstoffen. Alle Produkte sind zertifiziert mit dem Lichtschutzfaktor 30 und bieten Breitbandspektrum-Schutz sowie Wasser- und Schweißfestigkeit.

“Wir sehen uns als Teil einer neuen Generation von Unternehmern, die den Menschen die Wahl für einen umweltfreundlichen und gesunden Lebensstil erleichtern wollen.”, sagt Julia Beyer, eine der Gründerinnen von Suntribe. “Jetzt wo wir nötige Wissen bezüglich sicheren Sonnenschutzes haben fühlen wir die Verantwortung, tätig zu werden. Alle unsere Produkte basieren auf der Grundprämisse, das alle Inhaltsstoffe unverzichtbar für ihre Funktion sind und vor allem sicher für unseren Planeten und uns selbst.”

Kontakter

Suntribe Eco Sport Body and Face Sunscreen
Suntribe Eco Sport Face Sunscreen
Suntribe Team
Julia Beyer
Suntribe logo

Länkar

Om

Ideon Science Park
Scheelevägen 17
22363 Lund

+46 46 286 85 00https://ideon.se/

Suntribe AB hat seinen Sitz in Lund, Schweden, und ist eng mit der Universität Lund verknüpft, wo die Sonnencreme entwickelt und ständigen Kontrollen unterzogen wird. Die Produkte der Firma werden von Händlern in Europa angeboten und sind auf Suntribes Webseite www.suntribesunscreen.com für Privatkunden erhältlich.

Följ Ideon Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ideon Science Park

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum