Ideon Science Park

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe Eco Sport Body and Face Sunscreen

Konventionelle Sonnencreme basiert auf chemischen UV-Filtern, die dafür verantwortlich gemacht werden, dass bis zu 10% der weltweiten Korallenriffe von Bleichung bedroht sind (Donavaro, 2008 & NY Times, 2017). Insgesamt werden 63% der Inhaltsstoffe in den beliebtesten Sonnencremes auf dem schwedischen Markt zum Beispiel als gefährlich für Menschen, Tiere oder die Umwelt eingestuft (Bohman, 2016). Das führt zur Zerstörung mariner Lebewesen, Hormonstörungen bei Menschen und Tieren und sogar Hautkrebs (Bohman, 2016 & EWG, 2017, "The Trouble With Sunscreen Chemicals"). Dieser Prozentsatz ist beinahe ebenso hoch bei biologischer und natürlicher Sonnencreme, bei der 48% der Inhaltsstoffe als gefährlich eingestuft werden laut der Universität Lund (Bohman, 2016).

Suntribe geht einen neuen Weg in Richtung sicheren und umweltfreundlichen Sonnenschutzes. Suntribes Produkte sind vollkommen frei von gefährlichen Chemikalien oder unnötigen Inhaltsstoffen wie Konservierungsstoffen oder Parfümen. Verglichen mit einem Industriedurchschnitt von 27 Inhaltsstoffen (Bohman, 2016), basieren Suntribe Sonnencremes auf zwischen drei und sieben Inhaltsstoffen. Alle Produkte sind zertifiziert mit dem Lichtschutzfaktor 30 und bieten Breitbandspektrum-Schutz sowie Wasser- und Schweißfestigkeit.

“Wir sehen uns als Teil einer neuen Generation von Unternehmern, die den Menschen die Wahl für einen umweltfreundlichen und gesunden Lebensstil erleichtern wollen.”, sagt Julia Beyer, eine der Gründerinnen von Suntribe. “Jetzt wo wir nötige Wissen bezüglich sicheren Sonnenschutzes haben fühlen wir die Verantwortung, tätig zu werden. Alle unsere Produkte basieren auf der Grundprämisse, das alle Inhaltsstoffe unverzichtbar für ihre Funktion sind und vor allem sicher für unseren Planeten und uns selbst.”

Kontakter

Suntribe Eco Sport Body and Face Sunscreen
Suntribe Eco Sport Face Sunscreen
Suntribe Team
Julia Beyer
Suntribe logo

Länkar

Om

Ideon Science Park
Scheelevägen 17
22363 Lund

+46 46 286 85 00https://ideon.se/

Suntribe AB hat seinen Sitz in Lund, Schweden, und ist eng mit der Universität Lund verknüpft, wo die Sonnencreme entwickelt und ständigen Kontrollen unterzogen wird. Die Produkte der Firma werden von Händlern in Europa angeboten und sind auf Suntribes Webseite www.suntribesunscreen.com für Privatkunden erhältlich.

Följ Ideon Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ideon Science Park

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum