Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Konventionella solkrämer är baserade på kemiska UV-filter som genom forskning har visats ha stora konsekvenser för både människa och natur. Bland annat har man kunnat visa en koppling mellan omfattande blekning av korallrev (runt 10% av världens totala rev) och kemiska UV-filter (Donavaro, 2008 & NY Times, 2017). Sammantaget är 63 % av ingredienserna i de vanligaste solkrämerna på den svenska marknaden klassificerade som farliga för människor, djur eller natur (Bohman, 2016). Konsekvenserna omfattar bland annat fara för marina miljöer och djur, hormonstörningar i djur och människor och i vissa fall även hudcancer (Bohman, 2016 & EWG, 2017, "The Trouble With Sunscreen Chemicals"). Den höga procenten av farliga ingredienser är inte bara relevant för konventionella solkrämer, utan även ekologiska och naturliga solkrämer innehåller 48 % farliga ingredienser enligt forskning från Lunds universitet (Bohman, 2016).

Suntribes solkrämer visar vägen mot ett säkert och miljövänligt solskydd, och är helt fria från skadliga kemikalier och onödiga ingredienser. Jämfört med medelvärdet av 27 ingredienser i konventionella solskyddsprodukter (Bohman, 2016), innehåller Suntribes produkter tre till sju vältestade och empiriskt beprövade ingredienser. Alla produkterna är certifierade för SPF 30, bredspektrum skydd (UVA & UVB) och vattenresistens.

“Vi ser oss själv som en del av en ny generation entreprenörer vars mål är att det ska vara enkelt för människor att välja en miljömässigt hållbar och hälsosam livsstil”, säger Julia Beyer, en av Suntribes grundare. “Nu när vi har tagit del av den vetenskaplig bakgrunden till de skadliga effekter som användningen av konventionell solkräm medför känner vi ett ansvar att agera. Våra solkrämer bygger på principen att alla ingredienser ska vara bevisat säkra för miljön och människors hälsa, samtidigt som de ger bästa möjliga skydd mot solens strålar.”

Suntribe Eco Sport Face Sunscreen
The Suntribe team
Julia Beyer, co-founder

Suntribe AB är baserat på Ideon i Lund och drar nytta av sina starka kopplingar till Lunds universitet. Det är vid Lunds universitet som Suntribe har utvecklat och kvalitetskontrollerat sina solkrämer. Företaget säljer globalt till affärer och privatpersoner genom hemsidan suntribesunscreen.com.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.