Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Konventionella solkrämer är baserade på kemiska UV-filter som genom forskning har visats ha stora konsekvenser för både människa och natur. Bland annat har man kunnat visa en koppling mellan omfattande blekning av korallrev (runt 10% av världens totala rev) och kemiska UV-filter (Donavaro, 2008 & NY Times, 2017). Sammantaget är 63 % av ingredienserna i de vanligaste solkrämerna på den svenska marknaden klassificerade som farliga för människor, djur eller natur (Bohman, 2016). Konsekvenserna omfattar bland annat fara för marina miljöer och djur, hormonstörningar i djur och människor och i vissa fall även hudcancer (Bohman, 2016 & EWG, 2017, "The Trouble With Sunscreen Chemicals"). Den höga procenten av farliga ingredienser är inte bara relevant för konventionella solkrämer, utan även ekologiska och naturliga solkrämer innehåller 48 % farliga ingredienser enligt forskning från Lunds universitet (Bohman, 2016).

Suntribes solkrämer visar vägen mot ett säkert och miljövänligt solskydd, och är helt fria från skadliga kemikalier och onödiga ingredienser. Jämfört med medelvärdet av 27 ingredienser i konventionella solskyddsprodukter (Bohman, 2016), innehåller Suntribes produkter tre till sju vältestade och empiriskt beprövade ingredienser. Alla produkterna är certifierade för SPF 30, bredspektrum skydd (UVA & UVB) och vattenresistens.

“Vi ser oss själv som en del av en ny generation entreprenörer vars mål är att det ska vara enkelt för människor att välja en miljömässigt hållbar och hälsosam livsstil”, säger Julia Beyer, en av Suntribes grundare. “Nu när vi har tagit del av den vetenskaplig bakgrunden till de skadliga effekter som användningen av konventionell solkräm medför känner vi ett ansvar att agera. Våra solkrämer bygger på principen att alla ingredienser ska vara bevisat säkra för miljön och människors hälsa, samtidigt som de ger bästa möjliga skydd mot solens strålar.”

Suntribe Eco Sport Face Sunscreen
The Suntribe team
Julia Beyer, co-founder

Suntribe AB är baserat på Ideon i Lund och drar nytta av sina starka kopplingar till Lunds universitet. Det är vid Lunds universitet som Suntribe har utvecklat och kvalitetskontrollerat sina solkrämer. Företaget säljer globalt till affärer och privatpersoner genom hemsidan suntribesunscreen.com.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!