Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Konventionella solkrämer är baserade på kemiska UV-filter som genom forskning har visats ha stora konsekvenser för både människa och natur. Bland annat har man kunnat visa en koppling mellan omfattande blekning av korallrev (runt 10% av världens totala rev) och kemiska UV-filter (Donavaro, 2008 & NY Times, 2017). Sammantaget är 63 % av ingredienserna i de vanligaste solkrämerna på den svenska marknaden klassificerade som farliga för människor, djur eller natur (Bohman, 2016). Konsekvenserna omfattar bland annat fara för marina miljöer och djur, hormonstörningar i djur och människor och i vissa fall även hudcancer (Bohman, 2016 & EWG, 2017, "The Trouble With Sunscreen Chemicals"). Den höga procenten av farliga ingredienser är inte bara relevant för konventionella solkrämer, utan även ekologiska och naturliga solkrämer innehåller 48 % farliga ingredienser enligt forskning från Lunds universitet (Bohman, 2016).

Suntribes solkrämer visar vägen mot ett säkert och miljövänligt solskydd, och är helt fria från skadliga kemikalier och onödiga ingredienser. Jämfört med medelvärdet av 27 ingredienser i konventionella solskyddsprodukter (Bohman, 2016), innehåller Suntribes produkter tre till sju vältestade och empiriskt beprövade ingredienser. Alla produkterna är certifierade för SPF 30, bredspektrum skydd (UVA & UVB) och vattenresistens.

“Vi ser oss själv som en del av en ny generation entreprenörer vars mål är att det ska vara enkelt för människor att välja en miljömässigt hållbar och hälsosam livsstil”, säger Julia Beyer, en av Suntribes grundare. “Nu när vi har tagit del av den vetenskaplig bakgrunden till de skadliga effekter som användningen av konventionell solkräm medför känner vi ett ansvar att agera. Våra solkrämer bygger på principen att alla ingredienser ska vara bevisat säkra för miljön och människors hälsa, samtidigt som de ger bästa möjliga skydd mot solens strålar.”

Suntribe Eco Sport Face Sunscreen
The Suntribe team
Julia Beyer, co-founder

Suntribe AB är baserat på Ideon i Lund och drar nytta av sina starka kopplingar till Lunds universitet. Det är vid Lunds universitet som Suntribe har utvecklat och kvalitetskontrollerat sina solkrämer. Företaget säljer globalt till affärer och privatpersoner genom hemsidan suntribesunscreen.com.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.